Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
21 juni 2016

Fysieke inspanning helpt bij opslaan kennis

Door: Karine

fietsen helpt het geheugen

Onderzoekers van het Radboudumc hebben gevonden dat kennis beter wordt opgeslagen als je 4 uur later een half uurtje sport. Het onderzoek is gepubliceerd in Current Biology. Bij sporten komen stoffen vrij die onze hersenen gebruiken om kennis en ervaringen op te slaan.

In het onderzoek kregen ruim 70 mensen op een computerscherm plaatjes voorgeschoteld waarvan ze de locatie moesten onthouden. Meteen na die leeropdracht kroop een groep mensen op de fiets om gedurende een half uur intensief te sporten. Een tweede groep sprong 4 uur na de leertaak op de fiets; de derde en laatste groep sportte helemaal niet. Twee dagen later gingen alle deelnemers een MRI-scanner in om te worden getest op wat ze hadden onthouden, waarbij tegelijkertijd naar hun hersenactiviteit tijdens het herinneren werd gekeken.

Na 4 uur fietsen

Eelco van Dongen, eerste auteur van het artikel: “We zien geen noemenswaardig verschil in hoeveel onthouden wordt tussen de groep die niet heeft gefietst en de groep die meteen is gaan fietsen. Maar de groep die pas na 4 uur op de fiets is gestapt presteert duidelijk beter op de geheugentaak. De scans die we hebben gemaakt ondersteunen het resultaat. In de laatste groep zien we een duidelijker patroon van hersenactiviteit in bijvoorbeeld de hippocampus, een hersengebied dat betrokken is bij de opslag van nieuwe ervaringen en kennis. Zowel de geheugentest als de onderliggende hersenactiviteit wijzen dus op een betere geheugenopslag als je 4 uur na het leren een tijdje fysiek bezig bent.’ Vervolgonderzoek moet uitwijzen waar het optimum precies ligt.

Neuronen

Bij leren worden allerlei processen in zenuwcellen (neuronen) in gang gezet. Die neuromodulerende processen worden in gang gezet door stoffen als dopamine, noradrenaline en BDNF (brain-derived neurotrophic factor). Deze stoffen worden ook aangemaakt tijdens het sporten.

Bron: Radboudumc


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten