Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
30 mei 2016

Eetgedrag en de psychologie erachter

Door: Reina

Marijke Berkenpas sluit symposium Eet als een expert af

credits: Alvasfotografie.nl

Weg met de koolhydraten, suiker en melk, leve het kleidieet, tarwegras en detoxen. De ene hype na de andere steekt de kop op, waardoor alom voedselverwarring ontstaat. Waarom volgen mensen eigenlijk hypes? Hoe ga je om met cliënten die hierin heilig geloven? Deze en andere vragen stonden centraal op het symposium "Eet als een expert; Misleiding, verleiding, religie of wetenschap op je bord". Het was georganiseerd door I'm a foodie op 27 mei in Amsterdam. Elke spreker gaf de aanwezige diëtisten, gewichtsconsulenten en leefstijlcoaches na een inspirerende voordracht een opdracht of food voor tought mee naar huis.

Jaap Seidell, hoogleraar Vrije Universiteit: 'Er is regulering nodig om misleiding en verleiding van consumenten te bestrijden. Landelijk en anders lokaal. Kom in opstand tegen (afslank)middelen die niet werken of zelfs schadelijk zijn. Schakel eventueel met elkaar juristen in, want gezondheidsbescherming is een wettelijke taak van de overheid.'

Laura Bouwman, Wageningen Universiteit: 'Laten we leren van het onderzoek naar de salutogenese (richt zich op de oorsprong van gezondheid). Er zijn vele factoren die bijdragen aan gezond eten dat weten we inmiddels uit onderzoek.’ Je kunt er volgens Bouwman zelfs "eetregels" distilleren uit verhalen van mensen die het wel lukt om gezond te eten. Zoals flexibele benadering van eten, gevoel van samenhang in het leven, hoge zelf ervaren effectiviteit van gezond eten (bijvoorbeeld tijdens feestje gemakkelijk taartje weerstaan). Maar onderzoek naar salutogenese staat nog in de kinderschoenen. Wellicht kunnen we in de toekomst consument leren hoe ze kunnen navigeren in de obesogene omgeving.

Liesbeth Smith, The Online Scientist/I’m a fooodie: 'Laten we net als de Gezondheidsraad het richting consumenten niet meer hebben over voedingsstoffen. Kennis over voedingsstoffen is niet nuttig voor het maken van gezonde keuzes. Laten we ook geen voedingsstudies meer delen op sociale media. Elk onderzoek moet je in een context plaatsen.' Kijkend op de site van I am a foodie, wordt er overigens nog wel volop over voedingsstoffen gecommuniceerd...

Emely de Vet, hoogleraar Wageningen Universiteit: 'Dagelijks maken we zo'n 200 voedselkeuzes. Bij 70% daarvan reageert het impulsieve systeem. Willen we gedragsverandering bewerkstellingen, dan is het nodig het reflectieve systeem te versterken en mensen effectieve strategieën aan te leren. Diëtisten dienen naast kennis overdragen mensen ook strategieën te leren voor zelfregulatie.'

Nicole de Roos, Wageningen Universiteit: 'Naast klassieke voedingswetenschap is het tijd voor ander onderzoek. Bijvoorbeeld in de praktijk van diëtist en/of met data die consumenten zelf verzamelen.'

Els Maeckelberghe, Universitair Medisch Centrum Groningen: 'Voedsel lijkt de nieuwe religie. Er is een afname van religieuzen en een duidelijke toename in foodies!' Religies, zoals de islam, krijgen het op grote schaal voor elkaar om mensen dingen wel of niet te laten eten. 'Waarschijnlijk komt dit doordat zij voeding in een grote sociale context plaatsen. Voedsel is binnen religies niet alleen voor het lichaam en gezondheid, maar ook voor betekenis en verbondenheid met elkaar. Wat kunnen we daarvan leren voor de huidige individuele consument, die alleen met zichzelf bezig is en/of voedsel als religie ziet?'

Marijke Berkenpas, founder I'm a Foodie en klinisch diëtist VUmc: 'Laten we met elkaar als professionals meer na buiten treden, ook via blogs en websites. Digitale profilering is hard nodig om met z'n allen tegenwicht te bieden aan bloggers die onzin over voeding verkopen.'

Tijdens deze dag werd ook het boek "Eten als een expert" gepresenteerd. Dagvoorzitter Frans Kok (de hele dag in de erg jolige bui…) en schrijver van het voorwoord, stak zijn enthousiasme over het boek tijdens het symposium niet onder stoelen of banken.


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten