Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
03 oktober 2011

Eet je Mooi in 28 dagen

Door: Inge de Munnik

Eet je mooi in 28 dagen

Dit boek klinkt te mooi om waar te zijn. Krijg je echt een stralende, rustige huid en gezond glanzend haar als je dit “beautyrecept op basis van wetenschappelijk onderzoek” – de ondertitel van het boek - 4 weken volgt? Volgens de auteur ing. Inge de Munnik, voedingsmiddelentechnoloog en beautyjournalist, wel. Diverse wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat het eten van de juiste voedingsmiddelen, in de juiste combinatie zichtbaar bijdragen aan een mooier uiterlijk, zo stelt ze in het boek. Ze heeft zelfs een hoofdstuk gewijd aan het bewijs, waarbij ze naast aanwijzingen uit onderzoek ook aangeeft welke claims op dit terrein onlangs zijn goedgekeurd door de Europese voedselautoriteit EFSA. Dat noem ik nou eens wetenschappelijke onderbouwing!

Alleen… het bewijs blijkt niet veel meer te omvatten dan dat verschillende vitamines en mineralen helpen om huid en haar gezond te houden. Hoe De Munnik op basis daarvan in staat is geweest voedingsmiddelen te selecteren waarvan wetenschappelijk is vastgesteld dat ze bijdragen aan een mooier uiterlijk, is me een raadsel. Ze stelt zelfs dat ze heeft bepaald in welke hoeveelheden en combinaties je deze voedingsmiddelen moet eten om effect te zien. Ik had van een voedingsmiddelentechnoloog toch echt meer verwacht.

Wat nou als in het boek niet zo de nadruk werd gelegd op de wetenschappelijke onderbouwing? Dan hou je een prachtig boek over, met 28 kleurige, appetijtelijke recepten voor avondmaaltijden en gezonde suggesties voor ontbijt en lunch. Mensen die het programma volgen, eten een gezonde voeding die ongeveer 1700 kcal per dag levert. Ook al beweert de auteur het tegendeel, mensen kunnen er dus zelfs mee afvallen.

Er worden vooral grote porties groenten en fruit geadviseerd: 200-300 gram groenten en 3-4 stuks fruit per dag. Niets op tegen dus! Wel jammer dat de suggestie wordt gewekt dat rode, gele, oranje en paarse soorten groenten en fruit gezonder zijn. Deze worden liefkozend “caroteentjes” genoemd, vanwege het hoge gehalte aan carotenoïden. Maar waarom worden groene bladgroenten niet genoemd? Denk aan boerenkool, de na wortelen rijkste bron aan bètacaroteen, die ook op 4 van de 5 andere carotenoïden als luteïne beter scoort dan wortelen. Kortom: de onderbouwing van het boek is zwak, maar de uitvoering des te mooier! (AS)

Eet je Mooi in 28 dagen, hét beautyrecept op basis van wetenschappelijk onderzoek, Inge de Munnik, Marktvizier, ISBN 9789081684217, 115 pagina’s, € 19,95


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten