Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
24 mei 2012

Eet dagelijks ten minste 5 porties groente en fruit


Man eet fruit

Dat is het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds.

Ze adviseren om daarbij zoveel mogelijk verschillende soorten en kleuren te kiezen. Dit is vergelijkbaar met de veel gehoorde aanbeveling van elke dag twee ons groente en twee stuks fruit. De door het WCRF gehanteerde vijf porties is een iets grotere hoeveelheid, maar biedt ook meer mogelijkheden tot variatie: de ene dag meer groente, een andere dag meer fruit. Bovendien tellen vers sap, gedroogd fruit en peulvruchten ook mee.

Dit is 1 portie volgens het WCRF:

·         3 volle eetlepels gekookte groente zoals broccoli of worteltjes

·         een kleine kom rauwe groente zoals sla, rauwkost of spinazie

·         een middelgroot stuk fruit zoals een appel of banaan

·         2 stuks kleiner fruit zoals mandarijnen of pruimen

·         1 schijf van groot fruit zoals meloen

·         een handjevol klein fruit zoals druiven of bessen

·         een handje gedroogd fruit zoals rozijnen of gedroogde abrikozen

·         3 volle eetlepels peulvruchten*

·         1 klein glas (150 ml) puur vruchtensap*

 

* Deze categorieën tellen wel mee voor de dagelijkse vijf porties groente en fruit, maar altijd slechts als 1 portie, ongeacht hoeveel iemand hiervan eet.

Fruit op het werk is een goed initiatief om mensen aan te zetten meer fruit te eten. Om dit onder de aandacht te brengen organiseert het Wereld Kanker Onderzoek Fonds op 31 mei de actie Donderdag Gezonderdag. Kijk voor meer informatie op www.wcrf.nl/gezonderdag

Ook het GroentenFruit Bureau zet zich in voor fruit op het werk door middel van de campagne Werkfruit. Het GroentenFruit Bureau organiseert in de week van 21 t/m 27 mei de Week van het Werkfruit. Tijdens deze week worden werkgevers en werknemers opgeroepen te starten met Werkfruit. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds is blij met dit initiatief.

Uit voedselconsumptiegegevens blijkt dat van de volwassenen in Nederland maximaal 14% voldoende groente en maximaal 26% voldoende fruit eet, afhankelijk van de leeftijdsgroep. Verder blijkt dat het percentage volwassen Nederlanders dat de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eet het laagst is in de leeftijdsgroep van 19-30 jaar en het hoogst in de leeftijdsgroep van 51-69 jaar. Vrouwen eten over het algemeen meer fruit dan mannen.


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten