Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
03 maart 2011

Eén voedselkeuzelogo Ik Kies Bewust en Albert Heijn


Presentatie logo

Clémence Ross (Stichting Ik Kies Bewust) en Jeroen Pietryga (Albert Heijn) overhandigen het nieuwe voedselkeuzelogo aan minister Schippers (VWS).

Het Keuze Klavertje van Albert Heijn en het Ik Kies Bewust (IKB)-logo  zijn vanaf 1 maart samengevoegd tot één nieuw logo. Dit betekent dat zo’n 6.600 producten het nieuwe voedselkeuzelogo krijgen. Het logo wordt geleidelijk op de verpakkingen ingevoerd.

Het uitgangspunt blijft hetzelfde: producten met het logo zijn getoetst op de hoeveelheid vetten, zout, suiker, energie en voedingsvezel. De criteria zijn afgestemd met de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum.

Het nieuwe logo heeft twee verschijningsvormen: groen en blauw.
Het groene logo met de tekst “gezondere keuze” staat voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Basisproducten zijn producten die veel nuttige voedingstoffen leveren zoals brood, melk en groente en fruit.

Het blauwe logo met de tekst “bewuste keuze” helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren zoals soepen, sauzen en tussendoortjes.

De Consumentenbond en de Hartstichting vinden het goed dat er gewerkt is aan 1 gezamenlijk logo. Maar ze betreuren het dat de goede kanten van het Klavertje zijn gesneuveld. De Consumentenbond en Hartstichting vonden juist dat Albert Heijn met het Klavertje logo consumenten duidelijk informeerde over een gezonde keuze in voeding door het kleurgebruik: een groen klavertje duidt gezonde producten aan en een oranje klavertje staat voor minder gezonde producten en tussendoortjes. Nu laat AH de adviezen los en krijgen consumenten keuze uit een groen of blauw logo. Zo worden tussendoortjes, snacks, sauzen etc. voortaan aangeprezen met een blauw “bewuste” keuze logo in plaats van een duidelijk oranje logo dat laat zien dat een product minder gezond is dan “groen”.

Meer informatie: www.ikkiesbewust.nl

Bron: pbmailer en Consumentenbond


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten