Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
21 november 2016

#diëtist

Door: Karine

Karine Hoenderdos

Karine Hoenderdos is diëtist en schreef diverse boeken over voeding en gezondheid.

Sinds een paar maanden maakt diëtist Sophie Luderer een top 100 van diëtisten die op Social Media actief zijn. Briljant! En dat vind ik heus niet omdat ik in die lijst soms bovenaan bungel (ik ben behalve diëtist ook journalist en dan moet je nu eenmaal overal met je neus vooraan staan). Het is vooral briljant omdat we met deze lijst in de hand nog veel actiever onszelf en ons beroep kunnen promoten.

Volg om te beginnen eens de diëtisten die bovenaan de lijst staan. Kijk de kunst van hen af. Dit zijn stuk voor stuk collega’s die social media heel slim inzetten. Ze verspreiden hun kennis, volgen het nieuws, werven klanten, trekken websitebezoekers, mengen zich als deskundige in discussies, verkopen hun boeken en geven hun ongezouten mening. Het levert ze allemaal winst op, voor hun naamsbekendheid, bedrijf én kennis.

Ga ten tweede zelf eens écht aan de slag met social media. Denk aan dagelijks een goede Facebookpost, een Instagramfoto en een paar zinnige tweets, plus wat reacties plaatsen of interessante tweets retweeten. Verder kun je af en toe nog op LinkedIn laten zien waar je mee bezig bent. Volhouden! Niet na één week al inkakken! Misschien denk je: pff daar heb ik toch geen tijd voor? Maar het kost je hooguit een kwartier per dag en levert je écht veel op. Misschien sta jij over een paar maanden ook in die Luderer-lijst!

We kunnen elkaar met social media ook helpen, dat is mijn derde punt. Zoals vragen van elkaar beantwoorden en nieuwe interessante artikelen delen.

Tot slot: social media zijn ook perfect om ons beroep aan de buitenwereld te laten zien. Let’s face it, de diëtist treedt lang niet altijd trots naar buiten, terwijl we alle reden hebben om dat wél te doen. Wij hebben de kennis, kunde en kwaliteit om de kosten van welvaartsziekten fors te verminderen, ondervoeding te bestrijden en de kwaliteit van leven van patiënten sterk te verbeteren. Laat dat ook zien aan de buitenwereld! Met social media kunnen we het imago van de diëtist verbeteren, daarvan ben ik overtuigd.

Als we om te beginnen (vanaf vandaag?) eens consequent de hashtag #diëtist gaan gebruiken in onze tweets en Instagramfoto’s? En als we regelmatig elkaar retweeten en delen? Dan zal #diëtist zich als een olievlek verspreiden.

Volgend jaar een top 1000, Sophie?


Sophie Luderer, Dietist, 06 januari 2017:
Leuk om jullie positieve reacties te lezen!
@martine, bij de 1e versie (in september) stond er inderdaad nog een voedingskundige tussen, maar dat was een foutje. De lijst is echt alleen bedoeld voor diëtisten en diëtisten-in-opleiding. Soms is het lastig uit bio's te herleiden of iemand diëtist, voedingskundige of gewichstconsulent is, maar volgens mij heb ik met enig speurwerk dit uiteindelijk wel steeds kunnen achterhalen. Meld het me svp (via @Sowiesophie) als je toch nog personen op de lijst ziet die er niet thuis zouden horen, maar uiteraard ook als je nog diëtisten weet die ik over het hoofd heb gezien! Over een paar dagen (10 januari) weer een nieuwe lijst!
Martine Ridderhof, Dietist, 03 januari 2017:
Ik houd de lijst nu regelmatig bij en hoop er zelf ook in te komen, maar bijzonder vind ik wel dat er ook voedingsdeskundige of gewichtsconsulenten in staan, die geen diëtist zijn!
Zoë Straatman, Beek en Donk, 22 november 2016:
Eens met Martine. Super leuk idee dit. Maar ik vind zelf ook Facebook fijner om te gebruiken en op de 2e plaats instagram.
Rachna Blom, dietist, 22 november 2016:
Hoewel er gebruik wordt gemaakt van alle social media,merk ik dat vooral facebook handig blijkt om de doelgroep te bereiken, in onze samenleving op Curacao.
Ik zal #dietist gebruiken op mijn page In Balance NV. Wellicht komt zo ook #dietist uit Curacao op de lijst.

Groeten uit Curacao!
Sophie Luderer, dietist / twietist, 22 november 2016:
Allereerst @Karine; wat leuk dat je op deze manier aandacht geeft aan de social media top 100! Het doel van deze top 100 is, zoals je al schrijft, het bevorderen van de inzet van social media door diëtisten. Een top 1000 opstellen wordt nog wat lastig, maar inmiddels zijn er al wel bijna 200 diëtisten op de lijst van waar uit de top 100 opgesteld wordt! En ook de onderlinge rangorde wisselt behoorlijk, omdat er veel nieuwe enthousiaste social media-gebruikers bij zijn gekomen (overigens is die rangorde op dit moment niet goed terug te zien omdat er vorige week een reset moest plaats vinden, maar doorgaans is er iedere 10e van de maand een update).
Wat de vraag van @Martine betreft, even een toelichting:
Eerder waren er al andere top 100 lijstjes in het leven geroepen door @ictzorgen, zoals bijvoorbeeld een top 100 medisch specialisten en een top 100 ziekenhuismedewerkers. In die laatste lijst ben ik, als diëtist in een ziekenhuis, ook opgenomen en ik merkte dat het me steeds weer prikkelde om hoger in die lijst te komen. Een lijst voor diëtisten leek me ook wel stimulerend, en na wat hulp van beheerder @ictzorgen, hou ik deze lijst nu maandelijks bij. De lijst is opgesteld uit diëtisten die ik op twitter ‘verzameld’ heb. Maar de rang is gebaseerd op de kloutscore, waardoor alle social media mee kan tellen. In de lijst komen dus ook diëtisten voor die minder actief zijn op twitter, maar bijvoorbeeld een heel actieve facebooksite hebben of veel inspirerende foto’s en recepten plaatsen op Instagram. Ik heb zelf gekozen om de lijst vanuit mijn twitterlijst op te stellen, omdat ik zelf het meest heb met deze vorm van social media. Voor mij is twitter de meest praktische en leuke manier om snel informatie te vergaren of te delen. Persoonlijk probeer ik er niet zo zeer cliënten/patiënten te bereiken (daar heb ik een afgeschermde patiëntensite voor) maar ‘iedereen die geïnteresseerd is’. Dus plaats ik er zowel informatie over chips zonder zout als linkjes naar video’s over ‘gezonde voeding’ en soms twitter ik juist over zaken die helemaal niets met voeding te maken hebben (tenslotte twitter ik op persoonlijke titel). Juist die combinatie vind ik prettig. En het geeft me meer het idee naar buiten te treden, óók naar degenen die anders weinig met een diëtist of voeding van doen zouden hebben, dan bijvoorbeeld Facebook of Linked In. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet zou toejuichen als iemand anders ook een top 100 lijst op zou stellen vanuit Facebook hoor… ;-)
Nina Hoefnagels, Diëtist Nina, 22 november 2016:
Leuk stuk, helemaal mee eens!
In mijn praktijk merk ik dat cliënten weinig gebruik maken van twitter, voornamelijk Facebook.
Martine Ridderhof, Dietist, 22 november 2016:
Onderaan deze top100 staat dat deze is gebaseerd op Twitter lijsten, dus dan is toch niet alle Social Media meegenomen? Ik vind Twitter juist net wat minder praktisch inzetbaar voor cliënten, maar meer voor professionele relaties.. Of hebben jullie daar een andere ervaring mee?

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten