Een hoge inname van dierlijk vet en cholesterol voorafgaand aan de zwangerschap verdubbelt bijna de kans op zwangerschapsdiabetes vergeleken met een lage inname. Niet van invloed zijn het totale vetgehalte en de inname van andere soorten vet zoals verzadigd vet en transvet. Dit blijkt uit gegevens uit de “Nurses Health Study” onder ruim 13.000 Amerikaanse vrouwen, gepubliceerd in American Journal of Clinical Nutrition.
Zwangerschapsdiabetes kwam voor bij ongeveer 6% van de vrouwen in de studie. Het risico op zwangerschapsdiabetes is 7% lager als 5% van de energie-inname uit dierlijk vet wordt vervangen door plantaardige bronnen, zo concluderen de onderzoekers. Rood vlees is de belangrijkste bron van dierlijk vet in deze studie. Vrouwen die veel cholesterol binnenkrijgen hebben 45% meer kans op zwangerschapsdiabetes dan vrouwen met een lage cholesterolinname.
Bron: National Institutes of Health
We zijn zo langzaam nog niet!!!!
wiekIn Ziekenhuis Rivierenland Tiel maken we ook al jaren gebrui...
AnkeGoed te horen dat het VUMC nu ook deze service verleend aan ...
CoraLijkt me superhandig, nu nog een smartphone...
Elisa