Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
27 november 2017

De gunfactor

Door: Karine

Karine Hoenderdos

Karine Hoenderdos is diëtist en redacteur van Nieuws voor diëtisten. Ze schreef onder andere de boeken PuurGezond, slank in 8 stappen, Eet meer!, Diabetes type 2? Maak jezelf beter en Diabetes type 2? Het kookboek.

‘Mijn geheim? Ik rook altijd buiten een sigaretje, en spreek dan bijvoorbeeld het hoofd personeelszaken of iemand van de directie. Dat zijn de momenten waarop ik de beste afspraken maak’. Dat vertelde een hoofd diëtetiek, van wie ik de naam even niet noem maar die succesvol haar afdeling laat groeien en bloeien. Het is een mooi voorbeeld van een ongrijpbare factor die toch superbelangrijk is voor succes: de gunfactor.

De gunfactor is een soort X-factor, het complete pakket van hoe jij overkomt op anderen. Is de gunfactor positief? Dan kun je opdrachten, verwijzingen, promoties, retweets en likes verwachten. Is je gunfactor negatief? Vergeet het dan maar! Hoewel.... met deze tips kun je je gunfactor verhogen.

1. Doe goed

Want je kent dat eeuwenoude spreekwoord toch wel ‘wie goed doet, goed ontmoet’? Nou, dat spreekwoord klopt. Als jij je werk goed doet, dan kun je verwachten dat je een nieuwe verwijzing krijgt of een nieuwe opdracht. Als jij collega’s en cliënten behandelt zoals je zelf behandeld zou willen worden, dan is de eerste stap voor een hoge gunfactor gezet.

2. Bouw een netwerk

Een goed netwerk ontstaat – gelukkig! -  niet op zo’n vreselijke netwerkborrel. Het ontstaat in de wandelgangen van je instelling, als je buiten een sigaretje rookt (maar je hoeft niet te gaan roken hoor), bij de koffieautomaat, als je even langsloopt bij de huisartsenpraktijk. Laat zien waar je enthousiast over bent, wat je onlangs hebt gelezen of leg een lastig vraagstuk voor. O ja, en:

3. Lach

Ja, het is je werk en ja, dat is heel serieus allemaal. Dat neemt niet weg dat het zeer belangrijk is dat je kunt lachen. Met je cliënten, met de verpleging, praktijkondersteuners, artsen, voedingsassistenten, et cetera. Humor is het smeermiddel in complexe organisaties en in moeilijke gesprekken. Vergeet vooral je zelfspot niet!

4. Zeur niet

Het is zo gemakkelijk om te klagen en te jeremiëren over lage tarieven, lastige artsen, koppige cliënten en stomme journalisten. Wat schiet je ermee op als je voortdurend in mineur bent? Natuurlijk zijn er zaken die niet goed gaan, dat is overal zo. Zoek een oplossing. Maar zeur niet.

5. Draag lipstick

Dit advies gaf ik ook in de mediatraining die ik vorig jaar voor de NVD gaf. De deelnemers pesten me daar nog steeds mee (vooral de mannelijke diëtist in het gezelschap), maar ik meende het wél. Lipstick staat voor: jezelf goed verzorgen en je best doen voor je uiterlijk. Je hoeft geen Miss World te zijn (het mag wel hoor), maar je verhoogt je gunfactor als je een beetje je best doet.

6. Geef complimenten

We zitten niet in een krabbenmand, toch? De gunfactor die je zelf hebt, moet je ook een ander gunnen. Vier de successen van je collega-diëtisten, deel ze ruimhartig op social media en geef complimenten als het kan. Elk succes van een diëtist straalt af op de beroepsgroep en verhoogt zo onze gezamenlijke gunfactor. Complimenten geef je nooit genoeg. Geef ze ook aan al je andere contacten. Onderschat niet hoe een goed gemeend compliment je gunfactor verhoogt!


Nelleke Dillema, dietist, 28 november 2017:
nummer 29 van de Hema is mijn kleur
helemaal mee eens, aandacht voor je uiterlijk
zo heb ik 'werkkleding' en 'huis en tuin kleding':)
Karine Hoenderdos, redacteur Nieuws+voor+dietisten, 28 november 2017:
@Jose Veen: dat is precies mijn laatste punt (punt 6)! Deel jij wel eens successen van collega's?
Jose Veen, dietist VG, 28 november 2017:
Gunfactor, wat is dat. Je kut er verschillend naar kijken, Ik denk dat het iets anders is dan wat er wordt beschreven. Volgens mij is het de factor die collega's vaak missen, nl het elkaar gunnen van succes . Aan de weg timmeren, groot netwerk hebben, in beeld zijn ,je werk goed doen, onderscheidend zijn in de markt enz leiden weliswaar tot gunnen bij verwijzers e.d. maar juist vaak tot jaloezie en afgunst bij collega's. Heel jammer. Maar zo gaat het.
Astrid Kühlkamp, eigenaar, 28 november 2017:
Erg mee eens dat juist de diëtist zich meer mag profileren. De meerwaarde heeft de diëtist wel maar het is te weinig zichtbaar. Dus: maak geluid, geen lawaai. Zet hem op!
miranda goossens, Dietist, 28 november 2017:
Gaat snel lippenstift kopen ;-) super leuk stuk!
Karine Hoenderdos, redacteur Nieuws+voor+dietisten, 28 november 2017:
@Aty ik snap je reactie en het past ook bij je werk als stoppen-met-roken-coach. Ik ben de laatste die roken propageert (nog nooit van mijn leven maar 1 trekje genomen). Maar toch is dit een voorbeeld van netwerken, waardoor de gunfactor toeneemt. Dat jij het het geen goed voorbeeld vindt, dat snap ik.
Fenna Janssen, Dietist-Therapeut, 28 november 2017:
Dank voor de inspiratie Karine. Goede reminder om iedere dag de positieve benadering te kiezen.
Lianne van Hal, diëtist, 28 november 2017:
Zo raak! Thx.
Aty de Jong, leefstijlcoach, 28 november 2017:
Ha ha, lekker doorroken om je (voeding)business draaiende te houden, zo ken ik er nog wel een paar...
Daar kan ik hartelijk om lachen, met lipstick op! Dan houden we meteen de hele gezondheidszorg lekker draaiende.
Voorbeeld van de "gunfactor"?? Ik vat 'm niet.
Wat is er positief aan rokend je business binnen halen?
Sorry Karine, deze keer sla je voor mij de plank volledig mis.
Joyce Westhoff, Dietist, 28 november 2017:
Leuk geschreven Karine! Ik houd ook altijd van de positieve benadering van zaken, daar voel je jezelf beter bij en de mensen om je heen en waar je mee werkt ook :)

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten