Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
25 april 2012

Communicatiecampagne Vinkje start in het najaar

Door: mary

het vinkje

Het Vinkje, de opvolger van het Ik kies Bewust logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn, moet ervoor gaan zorgen dat de Nederlanders gezonder gaat eten. Ook moeten er productinnovaties komen, zodat nog meer producten aan de criteria van het vinkje voldoen. Tenminste, dat zijn de ambities van de Stichting Ik Kies Bewust. Op dinsdag 24 april werd tijdens het congres Gezonde Voeding een poging gedaan meer deelnemers voor het Vinkje te winnen en foodprofessionals te enthousiasmeren de boodschap van het Vinkje verder uit te dragen.

Het Vinkje verschijnt sinds voorjaar 2011 in plaats van het Ik kies bewust logo op verpakkingen van levensmiddelen, die volden aan de criteria van de Stichting Ik Kies bewust. Er is een groene en een blauwe variant. De groene variant staat op producten uit de Schijf van vijf. Het blauwe vinkje staat op de “extra” producten die niet in de schijf staan. ‘De bekendheid van het logo is hoog; meer dan 90%', aldus Marcel Schuttelaar van Schuttelaar & Partners. Maar, zo bleek ook uit tijdens het congres getoonde filmpjes, de consument weet eigenlijk niet precies waarvoor het Vinkje staat en of het te vertrouwen is. In het najaar start daarom een consumentencampagne over het Vinkje. Begrip en geloofwaardigheid van het logo staan daarbij centraal. Veel bedrijven hebben aangegeven actief deel te zullen nemen aan de campagne, onder andere met activiteiten op de winkelvloer, via de webwinkel, in weekaanbiedingen en in magazines. Ook het Voedingscentrum gaat actief aan deze campagne deelnemen.

Niet alle aanwezigen zijn ervan overtuigd dat het Vinkje de beste manier is om de keuze van de consument positief te beïnvloeden. Zo vroegen sommige aanwezigen zich af of er niet beter voor gezorgd kan worden dat “ongezonde” producten helemaal uit de schappen verdwijnen. En volgens hoogleraar marktkunde en consumentengedrag (WUR) Hans van Trijp wordt te vaak gedacht dat mensen andere keuzes gaan maken door ze te informeren. ‘Motiveren is veel belangrijker en daarbij is gezondheid niet altijd het beste argument. Om mensen te motiveren gezondere producten te kopen zijn marketingtechnieken als producten op ooghoogte leggen in de supermarkt vaak veel effectiever.’


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten