Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
05 september 2011

Cholesterolverlagende voedingsmiddelen beter dan gangbaar dieet

Door: Angela

noten, bonen, groenten en fruit

Een dieet met soja, noten, plantensterolen en viskeuze vezels (zoals in havermout en peulvruchten) verlaagt het cholesterolgehalte significant beter dan het gangbare dieet bij cholesterolverlaging. Dit blijkt uit Canadees onderzoek onder 345 mensen met hyperlipidemie. Het onderzoek is gepubliceerd in JAMA.

De helft van de deelnemers volgden een half jaar een dieet met cholesterolverlagende voedingsmiddelen. De andere helft volgde een gangbaar dieet met een verlaagd gehalte aan verzadigd vet. Het LDL-cholesterolgehalte daalde 13% in de groep met cholesterolverlagende voedingsmiddelen. Het gangbare dieet ging gepaard met 3% verlaging van het LDL-cholesterolgehalte.

Bron: JAMA


Hans van Veen, , 06 december 2011:
Mijn vraag is brengt het eten van cranberry,s het cholostrol omhoog?
Trudy x, , 21 september 2011:
Ter aanvulling op Angela: de genoemde getallen zijn inderdaad de hoeveelheden die uiteindelijk geconsumeerd zijn door de deelnemers. Dus met deze hoeveelheden is een goed effect behaald. De geadviseerde hoeveelheden lagen echter hoger (compliance was ongeveer 45%)

Het advies was:
0.94 g plant sterols per 1000 kcal of diet in a plant sterol ester–enriched margarine;
9.8 g viscous fibers per 1000 kcal from oats, barley, and psyllium;
22.5 g soy protein per 1000 kcal as soy milk, tofu, and soy meat analogues;
22.5 g of nuts (including tree nuts and peanuts) per 1000 kcal.
Angela Severs, , 09 september 2011:
@Ingrid @Cilia
Met dank aan Stephan Peters hier de antwoorden:
per 1000 kcal bevatte het dieet:
0,6-o,8 g sterolen (uit verrijkte margarine)
12-15 g sojaeiwit (uit sojamelk, tofu en vleesvervangers)
26-31 g noten (incl pinda's)
6-8 g visceuze vezels (oa uit haver en gerst)
Gemiddeld leverde het dieet 1800-2000 kcal.
Robjee van Berkel, , 07 september 2011:
Let wel, dat de gepresenteerde eindresultaten intermediate endpoints zijn. Dergelijke middelen zijn pas "beter" te noemen wanneer daadwerkelijk het aantal hart- en vaatziekten en de sterfte daaraan teruggedrongen wordt. Hierover geeft het onderzoek geen informatie.

Er zijn onderzoeken die laten zien dat cholesterolverlaging gepaard gaat met een lager risico op hart- en vaatziekten. Vaak bestaat de interventie dan uit statines die een pleiotroop effect hebben (1). De vraag is dan welk aandeel de cholesterolverlaging heeft.
Overigens blijkt uit een recente Cochrane review dat er beperkt bewijs is voor het gebruik van statines bij de primaire preventie van hart- en vaatziekten (2).

Ook zijn er onderzoeken waarbij de interventies bestaan uit minder eten (gewichtsverlies) meer beweging, stimuleren van de fruit-, groente en visconsumpie. Deze interventies verminderen ook het risico op hart- en vaatziekten, onafhankelijk van de cholesterolverlaging.

De diëtist dient onderzoek kritisch te beoordelen. Zeker wanneer de financiering in handen is van belanghebbende. Graag zie ik daarom kwalitatief goed onderzoek naar cholesterolverlagende voedingsmiddelen op harde eindpunten (hart- en vaatziekten, mortaliteit). Een verlaging van het LDL is nu eenmaal niet hetzelfde als een verlaging van het aantal hart- en vaatziekten. Deze aanname kan zorgen voor verkeerde interpretaties.

1. Marzilli M. Pleiotropic effects of statins: evidence for benefits beyond LDL-cholesterol lowering. Am J Cardiovasc Drugs. 2010;10 Suppl 1:3-9. doi: 10.2165/1153644-S0-000000000-00000.

2. Taylor F, Ward K, Moore TH, Burke M, Davey Smith G, Casas JP, Ebrahim S. Statins for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2011 Jan 19;(1):CD004816.
Angela Severs, , 07 september 2011:
@Lisa
Dank voor de link naar een interview met 1 van de auteurs. Helaas geeft dit nog niet alle antwoorden. Wel zie ik staan dat het dieet eenvoudig is, met enkele vleesvrije dagen waarop soja wordt gegeten. En dat de producten gewoon in de supermarkt te koop zijn. Dus in Nederland zou dat inderdaad gaan om de bekende met plantensterolen verrijkte voedingsmiddelen. Maar precieze hoeveelheden noten, soja etc staan er niet bij.
Angela Severs, , 07 september 2011:
@Ingrid @Cilia
Helaas geeft het abstract van het artikel geen antwoord op jullie hele relevante vragen. Heeft iemand beschikking over het complete artikel? Dan hou ik me aanbevolen om de antwoorden uit te zoeken!
Cilia Borninkhof, , 06 september 2011:
Ik ben dan wel benieuwd hoeveel gram soja, noten etc. per dag werd gegeten.
Ingrid Heybroek, , 06 september 2011:
Werden in het het gangbare dieet de bekende Becelprodukten gerbruikt?

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten