Een dieet met soja, noten, plantensterolen en viskeuze vezels (zoals in havermout en peulvruchten) verlaagt het cholesterolgehalte significant beter dan het gangbare dieet bij cholesterolverlaging. Dit blijkt uit Canadees onderzoek onder 345 mensen met hyperlipidemie. Het onderzoek is gepubliceerd in JAMA.
De helft van de deelnemers volgden een half jaar een dieet met cholesterolverlagende voedingsmiddelen. De andere helft volgde een gangbaar dieet met een verlaagd gehalte aan verzadigd vet. Het LDL-cholesterolgehalte daalde 13% in de groep met cholesterolverlagende voedingsmiddelen. Het gangbare dieet ging gepaard met 3% verlaging van het LDL-cholesterolgehalte.
Bron: JAMA
We zijn zo langzaam nog niet!!!!
wiekIn Ziekenhuis Rivierenland Tiel maken we ook al jaren gebrui...
AnkeGoed te horen dat het VUMC nu ook deze service verleend aan ...
CoraLijkt me superhandig, nu nog een smartphone...
Elisa