Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
01 april 2014

'Bitter is de smaak in opkomst'

Door: Karine

Anneke Ammerlaan

‘Kijk naar de films van Bert Haanstra, zoals de ‘De stem van het water’ uit 1966. In die tijd zagen de mensen er zó gezond uit. Misschien moeten we het Bert Haanstra dieet gaan introduceren, met brood en aardappelen met jus.’ Dat zei foodwatcher Anneke Ammerlaan tijdens het Culinaire College in het Okurahotel. In een hoog tempo deed zij haar voorspellingen voor de voeding van de toekomst. ‘Bitter is de nieuwe smaak’, zo zei ze. Nu suiker zo in het verdomhoekje staat, gaan mensen zich steeds meer richten op bittere smaken. Goed voorbeeld is de (heel) pure chocolade die nu zo populair is. ‘En bitter is ook gezond, zo zegt het oude spreekwoord’ “bitter in de mond maakt het hart gezond”.

Een maaltijd geeft volgens Ammerlaan pas écht verzadiging als het goed smaakt en verzadigend werkt. En goed smaken is een kwestie van aroma’s en complexe smaken, zoals umami, de ‘hasj van de smaken’. Ammerlaan legt uit: ‘Een maaltijd bij McDonald’s bestaat uit vlakke basissmaken, zoals zoet en zout. Dat zorgt dat je er wel van door kunt blijven eten’.

Ammerlaan steekt de loftrompet over Scandinavië, waar eten echt hip en booming is. Koks experimenteren daar volop met oude technieken, zoals fermentatie, en met producten uit de natuur. Zo maken ze thee van (gefermenteerde) lievevrouwenbedstro en meel van het beruchte onkruid zevenblad. ‘Je kunt het afdoen als experimentele hypes, maar hypes zijn altijd voorbodes van grotere trends en veranderingen’, aldus Ammerlaan. ‘Goed voorbeeld is de hype van superfoods. Dat betekent dat mensen gaan inzien dat gezondheid ligt in de kracht van natuurlijke producten, en dat is de grote trend die daaruit volgt.’

Nog wat voorspellingen? Kool wordt hip, net zoals eiwitrijke producten gemaakt van tarwe-eiwit (gluten) en peulvruchten, zelf roomboter maken en je eigen meel malen. De Glykemische Index wordt een belangrijk voorlichtingsinstrument. En de Zuid-Amerikaanse keuken, met mais, ceviche en natuurlijk aardappel, is sterk in opkomst. Wat een inspirerend verhaal!


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten