Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
27 oktober 2016

Bewust genieten zorgt voor kleinere porties

Door: Karine

tekeningen uit de interventiestudie

Hoe kun je mensen overtuigen om de kleinere portie te kiezen en die ook meer te waarderen? Gezondheidsaanduidingen zoals calorieën en food-labeling hebben niet altijd het gewenste effect. Vier interventiestudies laten zien dat technieken uit mindful eten wel zorgen voor keuzes voor kleinere porties.

Supersize

Fastfoodrestaurants suggereren in hun marketinguitingen vaak dat eetplezier toeneemt bij grotere porties, maar dat is juist andersom. Uit studies blijkt dat de eerste happen de meeste voldoening geven, en dat het genot bij elke volgende hap afneemt. Dit betekent dat kleine porties meer voldoening kunnen geven dan grote porties. Bij fastfoodrestaurants kunnen gasten kiezen voor verschillende portiegroottes. Hoe groter de portie, hoe goedkoper het eten in verhouding is en daarom kiezen veel mensen voor de ‘supersize’.

Inleven in smaak

In 4 verschillende interventiestudies werd aan consumenten gevraagd om zich – voorafgaand aan de consumptie – een levendige voorstelling te maken van de smaak, de geur en de textuur. In de studie werd gebruik gemaakt van chocoladecake en frisdrank. De Amerikaanse en Franse consumenten die zich vooraf inleefden in het te verwachten genot, kozen een kleinere portie. Dit effect werd ook gezien bij kinderen. De gekozen strategie gebruikt de technieken van mindful eten. Vaak wordt gezegd dat mindful eten leidt tot kleinere porties en meer verzadiging, maar deze studie laat zien dat ook het eetplezier kan toenemen. Mogelijk is dit een goede strategie om voedselinname te beperken.

Bron: Journal of Marketing Research


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten