Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
26 september 2017

Bewegingsdriehoek in België gelanceerd

Door: Angela

Bewegingsdriehoek in België gelanceerd

Tegelijk met de nieuwe Voedingsdriehoek is in België ook een nieuwe Bewegingsdriehoek uitgebracht. De nadruk ligt op minder zitten en meer bewegen. Per leeftijdsgroep zijn er specifieke richtlijnen: voor volwassenen, 65-plussers, baby’s, peuters & kleuters en kinderen & jongeren. Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft de Bewegingsdriehoek gebaseerd op een wetenschappelijke literatuurstudie en afgestemd met de Hoge Gezondheidsraad in België.

Minder zitten en minder tv

Na elk half uur zitten zouden volwassenen en ouderen vanaf 65 jaar even moeten gaan staan of een stukje lopen, zo luidt het advies. Baby’s en kinderen tot en met 5 jaar wordt afgeraden om langer dan 1 uur in kinderwagen, kinderstoel of autostoeltje te zitten. Beeldschermactiviteiten als televisie, dvd en computer worden sterk afgeraden voor kinderen tot 2 jaar. Tussen 2 en 6 jaar is het advies maximaal 1 uur per dag en van 6 tot en met 17 jaar geldt als maximum 2 uur per dag.    

Lichte, matige en hoge intensiteit

Volwassenen en 65-plussers wordt aanbevolen om het grootste deel van de dag te bewegen met lichte intensiteit, zoals staan, koken en ander licht huishoudelijk werk. Daarnaast wordt wekelijks minstens 150 minuten beweging aanbevolen met matige intensiteit zoals wandelen, fietsen en tuinieren of 75 minuten beweging met hoge intensiteit zoals hardlopen en baantjes zwemmen. Een combinatie van matige en hoge intensiteit kan ook. Dan telt het aantal minuten hoge intensiteit dubbel en is in totaal 150 minuten per week nodig. Met 100 minuten wandelen en 25 minuten hardlopen (deze tellen dubbel) haalt iemand dan ook de aanbeveling.

Botten en spieren versterken

Voor wie rekenen in minuten niet handig vindt, is het advies om 10.000 stappen per dag te zetten (8.000 voor 65-plus). Daarnaast krijgen volwassenen tot 65 jaar het advies om 2 keer per week specifieke activiteiten te doen om  de (grote) spieren en botten te versterken. Denk aan fitness, traplopen en bergop wandelen. Voor 65-plussers wordt aanbevolen om 2 en bij voorkeur 3 keer per week te werken aan spierversteviging, evenwicht en lenigheid. Voor evenwicht en lenigheid kun je denken aan yoga en tai chi.

Kinderen

Het advies voor peuters en kleuters is dagelijks 3 uur beweging van lichte, matige of hoge intensiteit. Kinderen en jongeren van 6 tot en met 17 jaar zouden minimaal 3 dagen per week 60 minuten beweging van hoge intensiteit moeten hebben en de andere dagen 60 minuten beweging van matige intensiteit.

Bron: Vlaams Instituut Gezond Leven


Joris Brand, Dietist, 03 oktober 2017:
Super mooi vorm gegeven, net zoals de voedingspiramide die naar mijn menig echt superieur is aan de schijf van vijf.

Voedingscentrum heeft nog veel te leren.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten