Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
21 februari 2017

Advies aan topsporter: multivitamine

Door: Angela

Advies aan topsporter: multivitamine

Veel wedstrijdatleten krijgen via hun voeding minder vitamines binnen dan aanbevolen. Sportdiëtist en voedingskundige Floris Wardenaar adviseert topsporters niet alleen zo gezond mogelijk te eten. Voor de zekerheid adviseert hij ook dagelijks een multivitaminesupplement met 50-100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH).

Hogere behoefte

Wardenaar promoveerde onlangs op voeding en supplementengebruik bij atleten uit de Nederlandse top en subtop. Hij deed onderzoek bij 553 sporters die aan krachtsport, duursport of teamsport doen en aanvullende onderzoek bij 778 sporters. Wardenaar: ‘Deze sporters moeten gezien hun inspanningen op zijn minst boven de vitaminebehoefte van de gemiddelde Nederlander zitten. De helft haalt echter net dat basisniveau, een deel zit daar zelfs nog onder. Daar is dus absoluut winst te halen.’ Sporters die zich lieten begeleiden door professionele voedingskundigen, lijken overigens beter te scoren dan andere sporters.

Betere prestaties

Bij topsporters kan een tekort aan vitamines het verschil maken tussen wel en geen medaille. Wardenaar: ‘We zagen bijvoorbeeld dat voor vrouwen de inname van ijzer vaak een aandachtspunt is. Een tekort vermindert je inspanningscapaciteit. De voeding zou ook beter op de training kunnen aansluiten, zo blijkt uit het onderzoek. Wie onvoldoende brandstof heeft getankt in de vorm van koolhydraten, kan geen maximale prestaties leveren. Ook qua eiwit kan het beter. Wardenaar: ‘De totaalinname van eiwitten is bij 80 procent in orde. Daar kan vooral de timing beter. Denk aan het verdelen van de eiwitinname over de dag, bijvoorbeeld 20 gram eiwit per maaltijd. Vooral tijdens het ontbijt mag de eiwitinname bij veel sporters omhoog.’

Groot onderzoek

Het onderzoek is volgens Wardenaar één van de grootste wereldwijd. Wardenaar nam in zijn onderzoek gegevens mee van de volgende sporten:

  • Duursporten
    roeien, zwemmen, schaatsen, wegwielrennen, middenlangeafstandlopers, ultralopers
  • Teamsporten
    voetbal, volleybal, waterpolo, rugby, handbal
  • Krachtsporten
    baanwielrennen, BMX’en, sprint/bobslee, zeilen, turnen, boogschieten

Bron: Wageningen University & Research


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten