Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
03 maart 2017

800 gram groenten en fruit beschermt het best tegen ziekte

Door: Karine

Veel groenten en fruit

Dagelijks 800 gram groenten en fruit biedt de beste bescherming tegen hart- en vaatziekten en sterfte in het algemeen. Voor de bescherming tegen kanker is het effect maximaal bij 600 gram groenten en fruit per dag. Dat zijn de conclusies van een meta-analyse, gepubliceerd in International Journal of Epidemiology.
Bescherming
De onderzoekers keken ook naar effecten van verschillende soorten groenten en fruit. Bescherming tegen hart- en vaatziekten en sterfte in het algemeen bieden appels, peren, citrusvruchten, groene bladgroenten, koolsoorten en sla. Het risico op kanker daalt door de inname van groene en gele groenten en koolsoorten. Als iedereen meer dan 500 gram fruit en meer dan 800 gram groenten per dag zou eten, dan zou dat jaarlijks wereldwijd respectievelijk 5,6 miljoen en 7,8 miljoen premature sterfgevallen schelen.

Bron: Imperial College London


Klaas Homan, natuuroloog, 08 maart 2017:
aardappels hebben een lage ANDI SCORE
GI is aan de hoge kant
Advies consumeer met mate
Annelies Hildebrand, Gewichtsconsulent, 07 maart 2017:
In het rapport staan 'potatoes' en 'root vegetables' in de tabellen genoemd, dus het lijkt mij dat die meetellen. Dat scheelt;-)
Bianca Besselink, Diëtist, 07 maart 2017:
Dat vraag ik mij inderdaad ook af of knolgewassen en aardappelen ook meetellen als groente. Dan zou het voor mensen wel makkelijker worden. De meeste mensen eten namelijk nog niet eens 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Een hogere inname van groente en fruit is ook duurder en dat kan niet iedereen betalen. Ik ben ook heel benieuwd of de Voedingsraad de minimale inname voor m.n. groente nog weer gaat verhogen.
Monica de Ruijter, Dietist, 06 maart 2017:
Een herwaardering van de aardappel die m.i. zeker voordelen heeft in vergelijking met (witte)pasta en (witte)rijst. Het maakt het voor veel mensen makkelijker om aan de norm te voldoen tegen lagere kosten. Ook handiger als het internationaal gelijk is.
Karine Hoenderdos, redacteur Nieuws+voor+dietisten, 04 maart 2017:
Je hebt gelijk Monica, ik kan dat ook niet terugvinden. Ik vermoed van wel, want in de meeste landen ter wereld wordt aardappel als groente beschouwd. Misschien is het tijd dat wij in Nederland dat ook...?
Monica de Ruijter, Dietist, 03 maart 2017:
Het is wel van belang om te weten of aardappels en andere knolgewassen zoals bataat en aardpeer dan meetellen als groente. Ik heb de indruk van wel in dit artikel maar ik kan het niet helemaal duidelijk terugvinden.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten