Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
15 augustus 2014

1 op 3 Nederlanders drinkt minder dan 1,5 liter per dag

Door: Karine

Ruim een derde van alle Nederlanders drinkt minder dan de aanbevolen 1,5 liter per dag. Hoewel 96% de richtlijn kent, vergeten veel mensen door drukte voldoende te drinken. 53% van de Nederlanders zou graag meer water willen drinken, gezondheid is daarbij de belangrijkste drijfveer. Dit blijkt uit een representatief onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Spa onder 1000 respondenten.
Bron: ANP Perssupport


Freerk J Zigterman Rustenburg, Gezondheidsadviseur Chronische ziekten, 31 augustus 2014:
Bij gezonde mensen regelt zich dit min of meer automatisch.
Als je wegens omstandigheden warm weer of zware inspanningen, meer moet drinken dan normaal is het zaak om je zout gehalte aan te vullen, want naast vochtverlies ontstaat ook extra zoutverlies en niet allen natrium. Het is dan zaak om een oplossing te drinken met extra zouten met natrium, kalium en vele andere zouten die mogelijk ook in zeezouten bevinden.
Vaak krijgt je zelf al een gevoel dat je extra moet drinken om de vocht hoeveelheid aan te vullen.
Kraanwater is in Nederland normaliter gezonder dan mineraalwater of bronwater.
Vincent Hendriks, Docent Voeding+en+Diëtetiek, 29 augustus 2014:
Inhoudelijk heb je gelijk Rob. Het aangehaalde advies lijkt mij ook vaak passend.

Te weinig drinken geeft inderdaad sneller problemen dat een overmaat. Sommige mensen moeten echter wel opletten dat het teveel niet problematisch wordt, zoals bijvoorbeeld de trage marathonlopers die in hun onwetendheid bij koude toch bij elke drinkpost een halve liter water drinken en dan aan het einde van de wedstrijd in de problemen komen door hyponatriëmie.
Rob van Berkel, Diëtist/auteur, 23 augustus 2014:
Bedankt voor je antwoord Vincent.

In de praktijk is het denk ik wel lastig om je vochtinname te baseren op de kleur van je urine. Je hoeft maar een beperkt aantal keer per dag te plassen, en er zit vertraging tussen het moment van drinken en de verkleuring van je urine. Wanneer je urine overdag donkergeel is ben je eigenlijk al te laat. Het kan wel een signaal zijn om bij te sturen.

Naast urineren verliest het lichaam vocht door verdamping via de huid, met de uitademing en met de ontlasting. Een richtlijn van 1,5 liter per dag lijkt mij dan niet zo verkeerd. Daarnaast zijn er aanvullende adviezen om vocht-inname te vergroten bij zware inspanningen, bij warme temperaturen en bij vochtverlies door diarre of braken. Bovendien kun je beter teveel drinken dan te weinig.
Vincent Hendriks, Docent Voeding+en+Diëtetiek, 22 augustus 2014:
Het probleem is dat ik ervaar dat velen inderdaad niet weten dat die richtlijn slechts een advies is.

Mijn advies is om te kijken naar de kleur van de urine. ochtendurine mag donkergeel zijn, de rest van de dag vochtinname aanpassen, zodat de urine lichtgeel is, 's avonds laat mag de urine weer wat geler kleuren, om een goede nachtrust te kunnen borgen. Drinkvochtinname varieert dan tussen vrijwel niets tot meer dan vijf liter per dag.
Rob van Berkel, Diëtist/auteur, 21 augustus 2014:
Wat zou jouw advies zijn voor de vochtinname Vincent Hendriks? Of zou je geen advies geven en de inname overlaten aan het dorstgevoel?

Overigens is het advies van 1,5 liter vocht per dag slechts een richtlijn en geen wet van Meden en Perzen.
Vincent Hendriks, Docent Voeding en Diëtetiek, 21 augustus 2014:
Prachtig weer om te zien dat die anderhalve liter drinkvocht per volwassene per dag wordt aangehaald. Dit cijfer blijft toch weer rondzingen doordat de industrie dit zo vaak uitdraagt, terwijl we weten dat dit getal nogal uit de lucht is gegrepen en uitmate slecht is onderbouwd. Wellicht is het tijd om tegengas te geven aan deze invloedrijke marketing.
Rob van Berkel, Diëtist/auteur, 20 augustus 2014:
De Gezondheidsraad kan geen aanbeveling doen voor de vochtinname door de verschillende variabelen die er zijn. Ze gaan ervan uit dat het dorstgevoel tot een voldoende vochtinname zal leiden.

Met de richtlijn die door het ANP genoemd wordt zal het advies van het Voedingscentrum worden bedoeld, dat gebaseerd is op de vochtbalans.

Het persbericht is wel duidelijk afkomstig van Spadel (Spa). Het drinken van mineraalwater wordt erin gepromoot. Natuurlijk is het beter dan suikerhoudende frisdrank, maar kraanwater is goedkoper en even gezond.
Erwin Thimister, Docent Voeding en Diëtetiek, 19 augustus 2014:
Interessant. Om welke richtlijn (bron) gaat het hier?

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten