Matig alcoholgebruik verlaagt risico op diabetes type 2
Mannen en vrouwen die matig drinken hebben minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Dit blijkt uit een meta-analyse van onderzoeken naar de relatie tussen alcoholconsumptie en het risico op diabetes type 2 die tussen 1980 en 2008 plaatsvonden. In totaal zijn de gegevens van bijna een half miljoen mensen meegenomen. Bij consumptie van 2-2,5 glazen alcoholhoudende drank per dag is het risico het laagst. In vergelijking met nooit-drinkers kan de risicoverlaging op diabetes type 2 bij mannen oplopen tot 13% en bij vrouwen tot zelfs 40%. Te veel drinken doet het positieve effect teniet: meer dan 5 glazen per dag leidt tot een verhoging van het risico.
Zowel bij mannen als bij vrouwen werd een U-vormige relatie tussen alcoholconsumptie en risico op diabetes type 2 gevonden. Hiermee werden de resultaten van eerdere overzichtstudies uit 2005 opnieuw bevestigd. Het onderliggende mechanisme is nog onderwerp van onderzoek. De toegenomen insulinegevoeligheid bij matige alcoholconsumptie speelt waarschijnlijk een rol.
Bron: Diabetes Care


