Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
25 maart 2016

Consumentenbond: “Weg met het Vinkje”

Door: Karine

Het Vinkje

De Consumentenbond is klaar met het Vinkje. Onder de naam “Weg met het Vinkje” is deze consumentenorganisatie een publieksactie gestart om het Vinkje van verpakkingen te weren. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat consumenten het Vinkje niet begrijpen, ook niet na jarenlange voorlichting over de betekenis van het groene en blauwe Vinkje.

Misleidend

Verder is het gebruik van het Vinkje vrij inconsequent. Zo prijkt het Vinkje op allerlei producten waar toch veel suiker, zout of vet in zit. En dat terwijl consumenten denken dat producten mét Vinkje gezond zijn. Er zijn in de supermarkt duizenden producten zonder Vinkje te vinden die net zo gezond – en zelfs gezonder – zijn dan die met het Vinkje. Dat komt omdat lang niet alle fabrikanten en supermarkten de Vinkjes gebruiken. Bij pastasaus hebben bijvoorbeeld alleen Bertolli en de huismerken van sommige supermarkten een Vinkje.

Verkeerslichtensysteem

Veel onduidelijkheid dus en daarom vindt de Consumentenbond dat Het Vinkje moet verdwijnen. Bedrijven moeten volgens de Bond stoppen met het voeren van het Vinkje op verpakkingen. Ook de overheid hoort een dergelijk logo niet te ondersteunen, zoals nu het geval is. Het in Groot-Brittannië succesvolle verkeerslichtensysteem is een veel beter alternatief, aldus de Consumentenbond.

Op de actie-website van de Consumentenbond staat meer informatie en een quiz om de kennis over Het Vinkje te testen. 

Bron: Consumentenbond


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten