Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
24 maart 2016

Nieuwe Engelse ‘schijf van vijf’: mager, weinig suiker, maar veel groenten

Door: Karine

Engelse Meal Plate

Public Health England (PHE) heeft onlangs een nieuwe ‘Schijf van vijf’ uitgebracht, onder de noemer “Eat well plate”. Opvallend is de nadruk op vetarm eten, op vezels en een laag suikergebruik. De aanbeveling voor groenten en fruit is verhoogd naar dagelijks minimaal 5 porties van 80 gram. De aanbeveling voor vis is met 2 keer per week hoger dan in Nederland.

Ruim baan voor groenten, fruit en granen

Het bord bestaat uit 5 vakken: 2 grote vakken voor groenten & fruit en voor granen. Er is een kleiner eiwitvak, waarin ook peulvruchten en noten staan, een klein vak voor zuivel en zuivelvervangers zoals sojamelk. En tenslotte een heel klein vak voor margarine en olie.

Aanbevelingen

In de handleiding worden aanbevelingen besproken. Dit zijn de belangrijkste punten:

- Minimaal 5 porties (à circa 80 gram) van groenten en fruit per dag

- Granen, brood en aardappels zijn bij voorkeur volkoren en/of onbewerkt

- Elke dag wat zuivel, en dan de magere en ongezoete varianten. Nog beter dan halfvolle melk is melk met 1% vetpercentage, aldus de Engelse overheid

- 2 porties vis (à circa 140 gram) per week, waarvan 1 keer vette vis. Voor vlees bij voorkeur de magere varianten en niet meer dan 70 gram rood vlees per dag.

- Peulvruchten, eieren en vleesvervangers worden ook aanbevolen

- Kies voor onverzadigde olie en margarine, in kleine hoeveelheden

- Drink 6-8 glazen per dag. Aanbevolen worden water, thee, koffie, magere melk en suikervrije (fris)dranken

- De aanbeveling is minstens 30 gram voedingsvezel per dag

- Eet niet meer dan 30 gram toegevoegde suiker per dag

Bron: Huffington Post


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten