Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
27 november 2014

De millennial en het bittere spruitje

Door: Mary

Anneke Ammerlaan foodtrends 2015

Smaak, aandacht en authenticiteit: dat zijn de trefwoorden als het gaat om de komende voedingstrends. Dat vertelde foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan op de Foodtrends bijeenkomst, georganiseerd door La Place op 25 november.

‘Lange tijd waren de babyboomers de trendsetters. Die rol is nu overgenomen door de millennials. Dit zijn de mensen die geboren zijn tussen 1985 en 2000. Het is de internetgeneratie, die via social media met elkaar verbonden is. Een generatie die is opgegroeid met het begrip duurzaamheid en bereid is daar ook echt iets aan te doen. Minder vlees eten vinden zij geen probleem. Ze zijn onafhankelijk, lokaal gericht en willen het anders doen dan hun materialistische ouders. Leven met aandacht, dat staat voor hen voorop,’ aldus Ammerlaan.

Ammerlaan noemde een groot aantal ontwikkelingen die de komende tijd belangrijk zullen blijven of worden. De 10 meest aansprekende hiervan zijn:

  1. Vegetarisme. En dat is dan niet alleen geen vlees eten maar ook "clean" eten. Vleesvervangers zijn daarbij niet nodig, men grijpt terug op de authentieke vegetarische keuken. Veel aandacht voor tofu en Aziatische gerechten.
  2. Paddenstoelen krijgen een belangrijker rol, waarbij de smaak voorop staat.
  3. De “vrij van”- trend zet door: zoals vrij van gluten. Daarbij is er een verschil tussen mensen die om gezondheidsredenen “vrij van” moeten eten en mensen die vrijwillig zo willen eten. Vooral die laatste groep is op zoek naar andere, nieuwe producten en niet zozeer naar een vervanging.
  4. De “lowcarb”-trend wordt een “slowcarb”-trend waarbij een langere verzadiging van het voedsel belangrijk is. Dus peulvruchten en volkorenproducten gaan in de lift, terwijl geraffineerde producten vanwege hun hoge glykemische index steeds minder gewaardeerd worden.
  5. Superfoods blijven, maar er wordt meer gekeken naar de authentieke superfoods zoals walnoten, blauwe bessen, granaatappel, groene thee en boerenkool.
  6. Smaakbeleving staat voorop, welk dieet iemand ook volgt of welke stroming iemand ook aanhangt.
  7. Levend voedsel doet steeds meer zijn intrede. Te denken valt aan product als kefir, zuurkool, kimchi en sprouts (net ontkiemde zaden en peulen).
  8. Smaak als geheel wordt complexer. Dat is gunstig, want er zijn geen grote porties nodig om qua smaak bevredigd te worden.
  9. Bitter wordt de nieuwe gezonde smaak, omdat smaken als zoet en zout onder vuur liggen en zuur niet “mag” vanwege de mondgezondheid.
  10. Lokaal, producten uit de regio en no-waste zijn maatschappelijke ontwikkelingen die zich verder zullen doorzetten.

Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten