Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
13 november 2014

Hoog eiwitdieet zorgt voor meer spiermassa en hogere stofwisseling

Door: Karine

Eiwitrijk dieet

Een kleine Amerikaanse studie onder 16 proefpersonen laat zien dat een dieet met veel eiwit leidt tot meer spiermassa en een hogere ruststofwisseling. De stofwisseling daalt echter weer zodra wordt omgeschakeld naar een dieet met minder eiwit. Deze resultaten werden gepresenteerd tijdens een congres van The Obesity Society in Boston.

De gezonde volwassen proefpersonen kregen 8 weken lang een dieet verstrekt met extra calorieën, met het doel om gewichtstoename te bewerkstelligen. Alle proefpersonen kwamen ongeveer evenveel aan. De personen die een dieet met een normaal (15 energie%) of hoog (25 energie%) eiwitgehalte volgden, sloegen tot 45% van de overtollige calorieën op als spierweefsel. De proefpersonen op een laag (5 energie%) eiwitdieet sloegen 95% van de overtollige calorieën op als vet.

De onderzoekers concluderen dat een eiwitrijk dieet leidt tot meer spiermassa en tijdelijk tot een hogere stofwisseling, maar dat het voor gewichtsverlies wel belangrijk blijft om minder calorieën binnen te krijgen dan men verbruikt.

Bron: Obesity

 

Gerelateerd nieuws: Ouderen gebaat bij hogere eiwitaanbeveling


Vera de Vries, diëtist, 24 november 2014:
Dank voor de beide reacties. D
Rob van Berkel, Diëtist/auteur, 20 november 2014:
Het aantal deelnemers is klein en de full text met meer informatie (meetmethoden, baseline-gegevens, resultaten, therapietrouw, etc) ontbreekt, maar de opzet (overvoeden) is wel interessant.
Het is niet zo vreemd en zelfs aannemelijk dat overvoeden leidt tot gewichtstoename waarvan een deel vetvrije massa (spieren) zal zijn.

De vraag is overigens of de laag-eiwitgroep wel voldoende eiwitten heeft binnengekregen (0,8 gram/kg). Bij een energiebehoefte van 2.500 kcal/dag, een lichaamsgewicht van 70 kg en een overvoeding met 500 kcal/dag kom je op een eiwitinname van 0,54 gram/kg. Bij een overvoeding met 1.000 kcal/dag is de eiwitinname 0,63 gram/kg.

Een RCT uit 2012 laat zien dat de gewichtstoename na 8 weken overvoeding met een laag-eiwitvoeding (5en%) kleiner is dan bij een hoog-eiwitvoedingen (15 en 25en%) [1]. De gewichtstoename was respectievelijk 3,16, 6,05 en 6,5 kg. Het 'opmerkelijke' verschil in gewichtstoename werd echter verklaard door een verschil in de verandering van de vetvrije massa. De laag-eiwitgroep verloor 0,7 kg vetvrije massa, terwijl deze bij de normaal- en hoog-eiwitgroep met respectievelijk 2,87 en 3,18 kg toenam.

Referentie:
1.Bray GA, Smith SR, de Jonge L, Xie H, Rood J, Martin CK, Most M, Brock C, Mancuso S, Redman LM. Effect of dietary protein content on weight gain, energy expenditure, and body composition during overeating: a randomized controlled trial. JAMA. 2012 Jan 4;307(1):47-55.
http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1103993
Hans Braakhuis, Dietist, 19 november 2014:
Eten veroorzaakt geen spiermassa. Trainen en lichaamsbeweging zijn nodig om spiermassa te verkrijgen.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten