Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
20 januari 2014

Maakt tarwe dik en ziek?

Door: Angela

Brood en tarwe

De vermeende nadelen van tarwe zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Integendeel: een hoge consumptie van volle granen verlaagt juist het risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en overgewicht. Alleen mensen met coeliakie (1% van de bevolking), glutengevoeligheid (5-10%) en tarwe-allergie (0,3-3%) zijn gebaat bij het vermijden van tarwe. Dit concludeert prof. Fred Brouns van Maastricht University in een wetenschappelijk review dat hij met collega’s schreef. De auteurs roepen de industrie op een breder assortiment aan glutenvrije producten aan te bieden, gebaseerd op teff, amaranth, haver, quinoa en chiazaad.

Na maïs en rijst is tarwe wereldwijd het meest geproduceerde graan. In het artikel gaan de onderzoekers vooral in op de vermeende nadelen van tarwe, die de Amerikaanse cardioloog William Davis uit in zijn boek Broodbuik. Bijvoorbeeld dat tarwe genetisch gemodificeerd is en een ander soort zetmeel zou bevatten dan andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen, wat het bloedglucose sneller zou doen stijgen. Of dat tarwe verslavende stoffen bevat, wat overgewicht in de hand werkt. Volgens de onderzoekers is hier geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor te vinden.

Wel gaan de onderzoekers uitgebreid in op glutengevoeligheid, een onlangs ontdekte aandoening, die zou voorkomen bij circa 30% van de mensen met prikkelbare darmsyndroom. Veel glutenbevattende voedingsmiddelen bevatten echter ook fermenteerbare koolhydraten als oligofructose. Er zijn aanwijzingen dat het weglaten van deze fermenteerbare koolhydraten (middels het zogenoemde FODMAP-dieet) even goed helpt tegen buikklachten als een glutenvrij dieet. Duidelijk is in ieder geval dat de vele anekdotische patiëntenverhalen niet genegeerd moeten worden vanwege gebrek aan onderbouwing, maar juist aanleiding moeten zijn voor vervolgonderzoek. Volgens de onderzoekers zijn er al artsen die patiënten met buikklachten adviseren om te kijken of de klachten verminderen door een paar weken glutenvrij te eten.

Bron: Journal of Cereal Science


Martijn Goossens, Procesmanager, 07 april 2017:
Misscien eens bijwerken? Er zijn inmiddels o.a onderzoeken (werldwijd) die aantonen dat koolhydraten een negatief invloed hebben op de ontwikkeling van hart en vaatziekten (ze dragen daar dus aan bij) vlees en vet zijn verassend genoeg positief en voorkomen hart en vaat ziekten...de wereld op zijn kop? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21978979
Martine van den Brink, , 21 januari 2014:
Graag wil ik jullie wijzen op mijn blog, waarop ik schrijf over Grip op Koolhydraten. Sinds 4 maanden ben ik gestopt met het eten van tarwe en suiker, en sindsdien ben ik 10 kilo afgevallen, heb ik geen honger meer en geen buik!
Daarvoor was mijn hele leven een strijd tegen de kilo's, en diëtisten konden me niet helpen.
Zeker de moeite van het lezen waar!
http://dekeukenvanmartine.blogspot.nl/2014/01/de-strijd-tegen-de-kilos-mijn.html
Esther Chorus, , 21 januari 2014:
Het is goed om allereerst de werkelijke oorzaak van PDS te achterhalen alvorens allerlei voedingsmiddelen te elimineren.
klaas homan, , 21 januari 2014:
Meer afwisseling is altijd beter
Smorgens brood ,smiddags brood en macoronie savonds, lees tarwe
Alternatief Teff, boekweit, rogge spelt,mais,haver,hennep, etc
Lage GI
Volkorenbrood kun je alleen zelf maken want de bakker laat vaak een deel van de gemalen graankorrel weg oa de zemel en de kiem
Tarwe heeft veel gluten anders bakt het niet of dat zo gezond is wordt betwijfeld maw niet te veel eten
Anneke Palsma, , 21 januari 2014:
Het is logisch dat zulke hypes zich kunnen wortelen, omdat de beperkte regelgeving die er is op het gebied van voedingsvoorlichting hier ruimte aan geeft, lees ook: http://www.sportvoedingsadvies.eu/blog/item/98/Beperkte%20regels%20veroorzaken%20chaos

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten