Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
11 november 2013

Kopieergedrag laat kinderen gezonder eten

Door: Angela

Kopieergedrag kinderen

Kinderen kunnen gezonder gaan eten door sociaal aanpassingsgedrag. Dat concludeert gedragswetenschapper Kirsten Bevelander in onderzoek, waarop ze 28 november promoveert aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De mate van beïnvloeding door leeftijdsgenoten verschilt tussen kinderen, zo ontdekte Bevelander. In vergelijking tot kinderen met een gezonde gewicht hebben kinderen met overgewicht meer de neiging om in gezelschap van iemand die veel eet, ook veel te eten. Ook kinderen met een laag zelfbeeld zijn meer geneigd zich aan te passen aan het eetgedrag van een ander. Daarom is het volgens Bevelander zinvol om een gezonde omgeving te creëren, waarin goed voorbeeld makkelijk tot goed volgen leidt. Daarmee kan het beste begonnen worden op school, want daar zijn de meeste leeftijdgenoten bij elkaar. Bevelander: 'Als kinderen opgroeien in een gezin dat ongezond eet en leeft, wordt het lastig om gezond eetgedrag vol te houden. Maar als ze op school dingen doen als zelf groente kweken en proeven, als de meeste kinderen daar een appel eten in de pauze in plaats van een chocoprins, dan kunnen er toch andere gewoontes of normen ontstaan. Al zijn het er maar een paar, alle beetjes helpen.'

Bron: Radboud Universiteit Nijmegen


Reina van Bruggen, , 11 november 2013:
@Lenke: dank voor je oplettendheid. Ik heb de redactie-opmerking verwijderd. Het bericht is inderdaad een open deur, maar het zou mooi zijn als men dit op beleidsniveau ook op zou pakken en inderdaad verder gaat denken
Lenke Melman, , 11 november 2013:
Volgens mij staat er nog wat redatietekst in. Tussen haakjes, dat moet er uit denk ik ;)
Volgens mij is dit wel redelijk een open deur verder, maar wellicht dat van hieruit wel weer verder gedacht kan worden.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten