Nieuws

 

< vorig nieuwsitem
06 juni 2013

Diëtist 2.0 gebruikt social media en apps

Door: Mary

apps en social media

Zit je nog niet op Linkedin, heb je geen Facebook-account en twitter je nog niet? Dan moet je snel ervoor zorgen dat je je deze zaken eigen maakt. Tenminste als je mee wilt met je tijd en straks de “digital natives” – de generatie geboren na 1990 -  ook wilt voorzien van een voedingsadvies. Dit maakte Richard van der Blom van Just Connecting de aanwezigen duidelijk op het FoodAppicious symposium, dat op 4 juni is gehouden in Almere. Een interessante ontwikkeling om in de gaten te houden is volgens Van der Blom “quantified self”. Hierbij meet men met mobiele applicaties (apps) en handige snufjes bijvoorbeeld alledaagse activiteiten, hartslag en/of bloeddruk en kan de gebruiker een patroon ontdekken. De gebruiker ziet ook wat er verbeterd kan worden om uiteindelijk nóg gezonder, nóg actiever of nóg bewuster te leven.

Apps over voeding zouden hierbij een grote rol kunnen spelen. Mary Stottelaar van Scriptum communciatie over voeding gaf een overzicht van een aantal apps die handig zijn voor de diëtist zelf en voor gebruik door de cliënt. ‘Zie apps niet alleen vervanging van folders, brochures en je website, maar vooral als een nieuw communicatiemiddel dat je inzet als coachingsinstrument. Je kunt hiermee direct in contact staan met je cliënt, ook buiten je spreekkamer’, aldus Stottelaar.

Een mooi voorbeeld van welke rol voedingsapps kunnen gaan spelen is de app Boodschapp. Jeroen de Bakker van Lab1111, de ontwikkelaar van Boodschapp: ‘Onze app helpt bij een bewuste keuze in de supermarkt. En dat werkt echt. In een onderzoek onder gebruikers geeft 76% aan hun keuze voor een product op basis van de uitkomsten van Boodschapp gewijzigd te hebben in een gezonder keuze.’ 

Voor de Nederlandse markt is er verder nog niet veel ontwikkeld, maar de apps die diëtisten Esther van de Zwaan en Dirkje van Asselt tijdens het symposium bespraken, laten zien wat er in de toekomst mogelijk is. Van der Zwaan deed uit de doeken hoe haar “Eetweter” er uit zou komen te zien als er voldoende financiering voor gevonden is. Eetweter neemt voor diëtisten de anamnese en berekening uit handen. De cliënt vult een eetdagboek in op de app, dit wordt automatische berekend en naar de diëtist gestuurd. De app U Control waaraan Van Asselt heeft meegewerkt, is wel al op de markt en werkt op een soortgelijke manier. Van Asselt gaf aan dat er nog wel het een en ander op aan te merken is over de app. Ze nodigde alle aanwezigen uit de app te downloaden en hun op- of aanmerkingen kenbaar te maken.


Jose Veen-Roelofs, , 16 juni 2013:
Vooral veel Amerikaanse Apps, in het Engels dus, en nog nagenoeg geen Nederlandse Apps die ook nog eens goed werken. Kortom , er is nog niet zo veel.
Contact met je clienten, op afstand en ook buiten het spreekuur, is steeds belangrijker . Afhankelijk van het profiel van je doelgroep zal je daar een vorm voor kiezen. De doelgroepomschrijving heb ik gemist op het symposium.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten