In beeld

 

< vorig beeld
16 februari 2017
Door: Angela

Kinderen leren beter door te bewegen


Kinderen leren beter tijdens de reken- en taalles als ze bewegen. In 2 jaar tijd kan dit 4 maanden leerwinst opleveren voor rekenen en spelling, in vergelijking met kinderen die reguliere reken- en taallessen volgen. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 leerlingen op 12 basisscholen, waarop onderwijskundige Marijke Mullender-Wijnsma onlangs is gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. In deze video licht ze haar onderzoek toe. Eerder waren ook al gunstige effecten gevonden in een kleiner onderzoek.

Fit & Vaardig

Mullender-Wijnsma onderzocht de effecten van het programma Fit & Vaardig. Dit is een programma voor basisschoolkinderen waarin fysieke activiteit wordt geïntegreerd in reken- en taallessen. De 20–30 minuten durende lessen werden 3 keer per week gegeven in het klaslokaal. Woorden werden bijvoorbeeld gespeld door een sprong te maken bij elke uitgesproken letter.

Betere concentratie

Kinderen die 3 keer per week een Fit & Vaardig-les kregen, gingen meer vooruit dan leerlingen die geen bewegingsoefeningen deden. Dit positieve effect was voor rekenen ook ruim een half jaar na beëindiging van de lessen nog meetbaar. De Fit & Vaardig-lessen bleken nog meer positieve effecten te hebben. Na de lessen waarin leerlingen konden bewegen, waren ze geconcentreerder en meer taakgericht in de volgende les.

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Klik hier als de opname niet automatisch start


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten