Column

 

< vorige column
18 april 2016
Door: Karine

Zinloos etikettengeweld


Karine Hoenderdos

Hoeveel kost het om een energy-drink te maken? Ik durf te wedden dat de inhoud van zo’n blikje water met suiker en wat cafeïne nog geen cent kost. Misschien is het blikje zelf wel duurder. En wat zéker meer geld kost, is het marketingbudget rondom zo’n blikje. De consument wordt door reclame volop verleid om zo’n blikje te drinken, in de illusie dat hij dan wakker blijft en meer energie krijgt.

Het kan erger. Want de fabrikant mag ook nog wat milligrammen spotgoedkope vitamine C toevoegen aan zo’n suikerrijke drank. Dat doet die fabrikant niet omdat hij bang is dat we te weinig vitamine C binnenkrijgen (een tekort aan vitamine C is immers uiterst zeldzaam). Nee, ook dit is marketing, want dan mag er op het blikje staan dat het rijk is aan vitamine C. Zo krijgt de consument nóg meer illusie voor zijn geld, namelijk de illusie dat hij iets gezonds binnenkrijgt. Want vitamines = gezond, dat weet iedereen.

De consumentenorganisatie Foodwatch maakt zich terecht boos om vitamineclaims op ongezonde producten. En lang leek het erop dat de Europese Commissie deze claims op ongezonde producten zou tegenhouden. Tot 12 april jongstleden, want toen werd in Het Europees Parlement een resolutie aangenomen die de Europese Commissie oproept om deze misstanden tóch toe te staan.

Natuurlijk, ik weet dat het altijd heel gemakkelijk is om af te geven op de voedingsindustrie. Er zijn fabrikanten die oprecht proberen om goede voedingsmiddelen te maken, producten die bijdragen aan onze gezondheid en die de consument tijdwinst en gemak opleveren. Ik probeer ook altijd verre te blijven van mensen die geloven in samenzweringstheorieën. Die zeggen dat de voedingsindustrie een verdorven bedrijfstak is, die ongegeneerd slechte producten op de markt zet, de consument misleidt en ons verslaafd maakt aan zoete en vette producten.

Maar door dit akkefietje, en door het chips-debacle van het Vinkje en door het feit dat een fabrikant als Coca Cola een actieve en gezonde leefstijl promoot begin ik het toch bijna te geloven. De strijd tussen de voedingsvoorlichting en het etikettengeweld van de voedingsindustrie is als de strijd tussen David en Goliath. De uitspraak van het Europees Parlement is een dikke vinger naar iedereen die probeert om welvaartsziekten onder Europese burgers een halt toe te roepen. Weet je wat ik denk? Dat David het dit keer niet gaat winnen.

 

 


Geen reacties

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten