Column

 

< vorige column
12 november 2015

Uit het hart


Karine Hoenderdos

De Nederlandse Vereniging van Diëtisten is bezig met een campagne om het imago van de diëtist op te vijzelen. De campagne heet Dieet Dit Dieet Dat. Een publiekscampagne, met radiospotjes, een website, video’s (die Anke is leuk!), een advertentie in Linda.

Het mag wat kosten! En dat doet het dan ook. Een fiks bedrag, waarvoor de contributie van de leden de komende jaren wordt verhoogd.

Is de campagne nodig? Ja, want het imago van de diëtist is om te huilen. Consumenten weten soms niet beter dan dat het een juffrouw is die zegt wat je niet mag eten. Artsen ‘vergeten’ om patiënten naar de diëtist door te verwijzen.

Is de campagne succesvol? Ach, daar valt over te twisten. Het reclamebureau juicht zelf over de resultaten, maar dat vind ik van een vrij hoog "wij van wc-eend" gehalte. Ik zou er zelf nog niet over naar huis schrijven. Zeker als het gaat om social media laat de beroepsvereniging nog aardig wat kansen liggen.

Niet alleen de vereniging zelf trouwens. Oók de leden. Als diëtisten enthousiast de campagne zouden liken en delen, als ze de voorlichtingsmaterialen massaal zouden aanvragen, als ze het van de daken zouden schreeuwen dat ze behoren tot de Dieet Dit Dieet Dat-frontsoldaten, ja dan…

Maar dat doen ze dus niet.

Ik moet zeggen: Dat doen we dus niet. Ik doe het namelijk ook niet. En ik probeer er achter te komen waarom ik het niet doe. Ik draag de diëtist een meer dan warm hart toe, ik ben trots op mijn vak. Ik stond achter het idee van de campagne. Maar deze campagne, die zit niet in mijn hart.

Misschien is het dit: Dieet Dit Dieet Dat is sterk vanuit de zender gericht. Het is schieten met hagel, op een heel grote onbekende doelgroep. De beroepsvereniging hanteert het ouderwetse reclameprincipe van de dovemansoren: als we het maar veel en hard roepen, dan gaan ze het wel onthouden. De vraag is of dit zenderdenken nog van deze tijd is, in deze tijd van social media, van delen en van contact en interactie met je doelgroep. In elk geval denk ik dat een deelcampagne gericht op de verwijzers er zeker bij moet komen, want juist in hun spreekkamer wordt niet aan de diëtist gedacht.

Niet alleen hard roepen dat je goed bent, maar het ook laten zien. En dan laten zien waar het hart van de diëtist ligt: in goed eten, in een goed contact met cliënten, in vakkundigheid. Als dat lukt, als de Dieet Dit Dieet Dat campagne ons eigen hart weet te pakken, dan komt het wel goed. Want waar het hart vol van is, daar stroomt de mond van over. 


Regina Barthen, diëtist, 15 januari 2016:
Ik zie hier heel veel stuurlui aan wal staan. Kom op dames het NVD schip op en actief varen! Het is niet voor maar door diëtisten waardoor het een goede beroepsvereniging wordt.
Greet Van den Berg, Diëtist twitter@greetvandenberg.nl, 02 december 2015:
Ik ben er al heel snel klaar mee als een 'dieet-dit-dieet-dat-diëtist' samen met het vinkje in de landelijke media verschijnt. Dankzij de NVD, imagoschade die niet te herstellen is. Na inhoudelijke discussie met de voorzitter die slechts de voordelen zag van de samenwerking met de stichting 'ik kies bewust' (opgericht door de levensmiddellenindustrie) heb ik mijn jarenlange lidmaatschap beëindigd.
Dieuwke Blok, Diëtist, 20 november 2015:
Tja, die campagne... Als ik bedenk dat ik alleen al samen met mijn collega's tegenwoordig zo'n €5500,- samen aan contributie betaal, dan had ik toch wel iets meer van de NVD verwacht. Inderdaad, het kan voor veel minder geld met een veel groter bereik. En ook nog ns van deze tijd.
Sophie Luderer, diëtist, 18 november 2015:
Het klinkt zo logisch: als je zichtbaar wilt zijn, moet je aanwezig zijn waar je ‘klanten’ zijn. Natuurlijk is onze doelgroep heel erg groot en divers (er is namelijk niemand die niet te maken heeft met eten of juist niet-eten...). Maar als er één medium is waar je een groot en vliegensvlug bereik hebt, is dat niet de radio, de wachtkamer van de huisarts of de plaatselijke supermarkt, maar het wereldwijde web.
Als diëtist kun je niet achterblijven om ook online informatie te delen of anderen naar de juiste sites informatie te verwijzen. Tenslotte zijn wij de professionals, is voeding ons dagelijks werk en kunnen we op deze manier tegenwicht bieden aan de stroom aan onjuiste informatie. Social media is een kans om te laten zien wat je kan en wat je weet. En gelukkig zie ik een heleboel diëtisten die hier inmiddels handig gebruik van maken! Nu de beroepsgroep zelf nog, want juist als NVD kun je met social media zowel ‘de klant’ als de leden inspireren!
Betsy Geytenbeek, Houten, 18 november 2015:
helemaal mee eens Karine, de campagne "doet me niet zoveel" en 'k vroeg me al af hoe dat kwam: hij zit dus niet in m'n hart!'k Heb er nog geen cliënt meer door gehad, (ondanks folders in de wachtkamer van de huisarts).
Anke Kalisvaart, diëtist, 18 november 2015:
Dank voor je compliment Karine!
Linda Verhaegh, diëtist, 17 november 2015:
Ik ben het met je eens Karin... Persoonlijk heb ik bewust de gehele campagne niet teveel geliked, om te zien wanneer en hoe vaak ik met de gehele campagne 'geconfronteerd' zou worden. Te triest voor woorden.....!
Bovendien schreeuwde de beroepsgroep toen dieetadvisering uit de basisverzekering verdween en zweeg toen we er weer in gingen. Een meer dan gemiste kans van de NVD.
Ook wat Anneke schijft, alle voedings-onzin die de wereld in geslingerd wordt... geen NVD die hierop reageert, zoveel gemiste kansen!

Met schaamrood op de kaken... ga ik eens braaf de campagne delen, liken enz... je moet ergens beginnen...
Petra de Kleijn, Jongerendiëtist, 17 november 2015:
Helemaal mee eens Karin! We (de meeste diëtisten) zouden ons wat minder bescheiden kunnen gaan gedragen en wat meer "opscheppen", een tikkeltje brutaler worden.
Anneke Palsma, Voedingswetenschapper/sportdiëtist, 17 november 2015:
En wie reageert er naar de krant als er weer eens een raar stuk over voeding in staat? Wie twittert er als er in programma's over consumentenrecht geen diëtist wordt betrokken bij voedingsitems?
Ik ben het inderdaad met je eens dat de Dieet dit dieetdat-campagne teveel vanuit de zender is geformuleerd en te weinig gericht is op de behoeften van de ontvanger, zoals de beoogde ontvangers dat zien.

Bovendien vod ik het ook een gemiste kans tijdens de laatste ALV dat er geen gebruik gemaakt wrd van de netwerkapp.
Sylvia Bosma, Dietist, 13 november 2015:
mwahh .....niet erg indrukwekkend. Ik mis de inzet van social media als instrument om onder de aandacht te komen. Wie luistert er nu nog naar de radio?

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten