Column

 

< vorige column
11 juni 2015
Door: Karine Hoenderdos

Hoe schrijf je een bestseller?


Karine Hoenderdos

Ja hoor, daar is er weer een! Een voedingsbestseller! Met de schenenschoppende titel "Melk, de witte sloper". Ik las het boek van voor naar achter, interviewde de Canadese auteur Alissa Hamilton in een hotel in Amsterdam en bekeek vol belangstelling de media-aandacht. En ik dacht: hoe is het mogelijk dat zo'n matig geschreven boek zo'n bestseller wordt?

Nou ja, eigenlijk is dat niet zo moeilijk. Dit zijn de 7 stappen om een kaskraker over voeding te schrijven:

1. Kies een vijand. Neem een voedingsmiddel of ingrediënt in de voeding waar je lekker tegenaan gaat schoppen. Het meest gemakkelijk zijn producten die veelvuldig in de voeding voorkomen (suiker, melk, brood) of bestanddelen die door de voedingsindustrie zijn toegevoegd (E-nummers, zout, zoetstoffen).

2. Doe aan cherrypicking. Struin met een stofkam door Pubmed en selecteert uitsluitend de uitkomsten die jouw vijand in een kwaad daglicht zetten. Het maakt niet of het gaat om proefdieronderzoek, of dat het aantal deelnemers op de vingers van één hand te tellen zijn of dat de onderzoeksduur slechts 14 uur is. Neem het mee.

3. Wat je níet meeneemt, zijn de onderzoeken die onverhoopt aantonen dat jouw vijand niet zo schadelijk is of misschien zelfs wel gezond is. Die studies negeer je. En als het onontkoombaar is om de studies te noemen, dan suggereer je dat de betreffende onderzoekers geld hebben aangenomen van de voedingsindustrie om de resultaten te verdraaien.

4. Lardeer je verhaal met wat cases uit je eigen praktijk. Hamilton heeft het over kinderen van de lagere school, die er bleekjes uitzagen en 'dus' veel melk dronken. Ze heeft het over een vriendin met een peuter die geen melk drinkt maar wel broccoli lust. N=1 is voor zo’n boek sterker dan 1000 proefpersonen, vooral als n=1 in je eigen kennissenkring voorkomt.

5. Overdrijf. Gebruik zinnen als "We onderwerpen de Noord-Amerikanen aan een enorm experiment" of "Zuivelpromotie is een vorm van formeel geregeld, door de overheid gesponsord racisme". Schrik niet terug voor koppen als "Melk als onsmakelijk machtssymbool",  "De grote vergissing" en "De hele waarheid".

6. Bied een oplossing. Hamilton geeft hoog op van gedroogde kruiden als "heilig basilicum", dat in gedroogde toestand echt zeer veel calcium bevat (jammer dat het spul niks weegt en zo weinig zoden aan de dijk zet). Zoals je ziet: praktisch hoeft de oplossing niet te zijn.

7. Kies een keiharde kop voor je boek. Dat verzekert je van media-aandacht.

Zo simpel werkt het dus. Aan diëtisten vervolgens de schone taak om de mensen in de spreekkamer te sussen, uitleg te geven en voedingsoplossingen te verzinnen die wél werken.

En het houdt niet op: het volgende boek staat al weer te trappelen om aandacht. En ook Hamilton vertrouwde me toe dat ze al werkt aan het volgende schandaalboek. Over fleswater dit keer.

Zucht. Het houdt ons aan het werk, dat is dan misschien het enige voordeel.


karine hoenderdos, redacteur Nieuws+voor+dietisten, 21 juli 2015:
haha Andrea, helemaal top! Ik zal een lovende recensie schrijven ;)
Andrea Boullart, diëtist, 21 juli 2015:
Geweldige tips Karine! Hiermee ga ik ook in 7 stappen een best-seller schrijven. Wordt een hit, gegarandeerd. En dan ben ik meteen economisch zelfstandig!
Frank van Nispen, docent, 17 juni 2015:
Rake humorvolle column. Wellicht is het zo dat over 20 jaar juist het kritisch weloverwogen en genuanceerde advies populair is als reactie op de eenzijdige geluiden die nu de media op worden geslingerd. Zojuist onderzoek (bij meer dan 1 proefpersoon) gedaan over hoe kritisch denkvermogen kan worden vergroot bij studenten door specifiek onderwijs met hoopvolle resultaten.
Cilia Zoutendijk, Gepensioneerd dietist, 17 juni 2015:
Dit artikel is mij uit het hart gegrepen.
Het is tegenwoordig een hype om 1 voedingsproduct waar een aantal mensen niet tegen kunnen (voedingsallergie of -intolerantie) als slecht of vergif neer te zetten.
Je schrijft er een boek over en je maakt veel reclame via internet of TV.

Er wordt voor het gemak maar even vergeten dat deze producten voor de overgrote meerderheid een relatief goedkoop en gemakkelijk verkrijgbare leverancier zijn van eiwit, calcium en B-vitamines.
Hetzelfde geldt voor (volkoren)brood. Hoeveel vezels, ijzer en vit. B1 zit daar niet in.
Inderdaad als je het enzym mist om gluten af te breken, dan is brood niet gezond voor je. Maar over het algemeen is brood een gezond volksvoedsel.
Dion V heck, sales, 16 juni 2015:
Helaas kopiëren ook diëtisten klakkeloos informatie die zij horen van zo genoemde experts op gebied van voeding of wat als aannemelijk wordt gezien maar niet onderbouwd is met enig onderzoek. Hierop doel ik op een rechtszaak in Amerika die Hurom fabrieksbrand van slow Juicers op de vingers tikt voor incorrecte communiteit rondom slow Juicers. Deze zouden beter zijn dan de beste normale Juicers. Maar hebben geen enkel onderzoek gedaan en deden het zelfde als de auteur van dit boek. Slachtoffer zoeken om dan vervolgens met allerlei gezondheidsnieuws degelijke systemen boven de vijand positioneren en als alle gezondheid guru degelijke informatie voor waarheid aanneemt wordt het zomaar een succes. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het niet waar is. Gaat nu iedereen deze informatie ook melden? Nee is geen verkoop succes. Benieuwd welke auteur de eerste zal zijn die de waarheid zal schrijven met een degelijk en wetenschappelijk onderzoek.
liesbeth van den heuvel, dietist, 16 juni 2015:
Mensen vinden het fijn als ergens tegenaan geschopt wordt, de boosdoeners. Ze lopen er achteraan, slikken het voor zoete koek. Ik zie het als voer voor de luie lezer. En de meeloper.

alles beter dan dit:
voor je gezondheid en welzijn neem je de regie. Je doet moeite en het is altijd het grote geheel. Niet die ene keer dat voexingsbestanddeel, maar elke dag de regie nemen door gezond/bewust te kiezen.
daar wordt men al snel moe van. The truth.
Claudia Bolleurs, beleidsmedewerker, 16 juni 2015:
Geweldige column
Anneke Palsma, Voedingswetenschapper en+sportdiëtist, 16 juni 2015:
Weet je dat felssenwater heel veel dihydrogeenmonoxide bevat? Lees maar eens op http://www.sportvoedingsadvies.eu/blog/item/176/Kritisch+kijken+naar+water Er zijn heel veel mensen die de petitie tegen deze stof hebben getekend. Klik maar eens op de links in dit artikel.
Margje Vlasveld, dietist, 16 juni 2015:
Fijn Karine, ik laat het boek voor wat het is en jou column is een prima antwoord op dit nieuwe boek en de volgende bestseller over 1 produktgroep. Maar vergeet niet dat er ook altijd wel een kern van waarheid in, al is het maar voor een enkeling.
Helaas is de nuance nooit in de mode, het is één en al marketing wat de klok slaat, hoe gekker, hoe beter. Vroeger heette marketing gewoon reclame en dat werd voorlichting genoemd, de media zijn er steeds meer van afhankelijk. Jaren geleden is al de kiem gelegd voor dit soort wilde boeken. "Melk de witte motor" en Joris 3-pinter, die oneliners zijn nog steeds bekend al heette het toen niet zo. Daar werd echt niet bij verteld dat melk niet voor iedereen goed is, terwijl dat een feit is. "Brood, daar zit wat in", ja, maar er zit onderhand wel veel meer in brood dan goed voor ons is. Suiker was goed voor de spieren, net als vlees. Allemaal onzin, maar die boodschappen werden met overheidsgeld (destijds via de productschappen en de "voorlichtingsbureau's) aan de man gebracht via radio en t.v.. Daarmee werd ook geen eerlijke of onafhankelijke informatie gegeven en toen moesten wij, diëtisten, die boodschappen ook al ontkrachten en nuanceren. Dat leerden we gaandeweg in de praktijk, de opleidingen mogen daar wel meer aandacht aan besteden!
Nu krijgen brood, melk en suiker er van langs, eigenlijk een logische reactie. En het gaat nog steeds om het veroveren van de markt, het product is leesvoer. Maar niet voor mij en ik zal het mensen afraden om te lezen na jou column.
Hopelijk komt het ooit goed. De trend naar natuurlijk, biologisch en vers eten is geen hype maar is al jarenlang aan een trage opmars. Slow, duurzaam en mindfull zijn trends in opmars, dat is waar Puur Gezond voor gaat en door groeit. Dat is de andere kant, de zonnige kant en dat stemt hoopvol.
Lieve Pensaert, dietiste, 14 juni 2015:
Dit is inderdaad de manier waarop foute informatie de media haalt.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten