Aan het woord

 

< Vorig artikel
04 juli 2016
Door: Karine

‘Veel aannames over nuchter sporten zijn helemaal niet bewezen’


Patrick Somai

Patrick Somai is zelfstandig gevestigd diëtist. Na de opleiding verdiepte hij zich in orthomoleculaire therapie en evolutionaire geneeskunde. Zijn motto: onderzoek kritisch de hedendaagse opvattingen over voeding, gezondheid en welzijn. Zelf deed hij literatuuronderzoek naar de effecten van nuchter sporten.

Waarom heb je nuchter sporten onderzocht?

‘Het is iets wat tegenwoordig zo vaak wordt geroepen: ga sporten op een lege maag, dan stimuleer je de vetverbranding. Ook in mijn lessen evolutionaire voedingsleer hoorde ik dat voortdurend, met als argument dat de oermens ook eerst zijn kostje bij elkaar moest jagen en verzamelen, en dan pas kon eten. Ik heb onderzocht of dat verhaal over die vetverbranding nou echt wel klopt.’

Hoe ben je te werk gegaan?

‘Ik heb een literatuurstudie gedaan. Ik kwam er achter dat veel van de aannames over nuchter sporten helemaal niet bewezen zijn. Er zijn maar weinig onderzoeken en de onderzoeken die er zijn, laten geen positief effect zien op vetverbranding, lichaamsgewicht of prestaties. Sterker nog: voor krachttraining en intensief sporten wordt zelfs een negatief effect gevonden. De prestaties gaan achteruit, het immuunsysteem krijgt het te verduren en spierweefsel wordt afgebroken. Nuchter sporten zorgt voor afgifte van stresshormonen zoals cortisol, die leiden tot spierafbraak en spieropbouw juist verhinderen. Het lijkt erop dat het lichaam pas echt goed functioneert bij inspanning als er van tevoren is gegeten. Overigens heb ik het ook zelf uitgeprobeerd en aan mijn cliënten gevraagd naar hun ervaringen. Het blijkt dat nuchter sporten tot maximaal een uur wel te doen is, daarboven gaan de prestaties echt achteruit en ervaart men vermoeidheid en een gebrek aan energie.’

En hoe zit het dan met mensen als Tim Noakes, die claimen dat vetverbranding dé beste energiebron is voor duursporters?

Noakes werkt met topsporters, die begeleid overgaan op een zeer vetrijke en koolhydraatarme voeding. Zij zijn in ketose en kunnen daardoor hun vetverbranding stimuleren. Dat is echt anders dan “gewone” mensen die nuchter een uurtje gaan sporten voor het ontbijt. Ik denk ook dat de ene mens veel gemakkelijker in ketose gaat dan de andere mens.’

En sportvasten dan?

Sportvasten – een tiendaagse kuur waarbij vasten wordt gecombineerd met sporten – heb ik ook bekeken. Er is totaal geen follow-up langetermijnonderzoek naar het effect op de vetverbranding. Er wordt wel ketose gemeten tijdens en kort na het sportvasten, maar hoe zit dat een week of een maand na de kuur? Je zou eigenlijk met indirecte calorimetrieonderzoek en het bepalen van de Respiratoire Quotiënt moeten doen, maar ja dat is duur onderzoek.’

Wat is jouw conclusie?

‘Nuchter sporten kan, maar dan hooguit een uur en niet te intensief. Verwacht geen effect op je vetstofwisseling of lichaamsgewicht. Als je intensief wil sporten, lang wil sporten of krachttraining wilt doen, eet dan echt eerst wat. ’

Patrick schreef een uitgebreide blog over dit onderwerp op zijn website.


Leony Roobeek, pni dietist, 05 juli 2016:
Volgens mij gaat het om het totaal plaatje: zoals Noakes adviseert:en de voeding veranderen en nuchter bewegen en vergeet de P in de PNI niet!Pas dan zal het lichaam beter omgaan met de energieverdeling en vetopslag en het lichaamsgewicht kan daar een mooie marker voor zijn.

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten