Aan het woord

 

< Vorig artikel
03 augustus 2015
Door: Angela

‘Ons systeem garandeert een veilige overdracht van 2e naar 1e lijn’


Ricky van Poppel

MalnuCare heeft een digitaal overdrachtssysteem ontwikkeld voor patiënten met (dreigende) ondervoeding. Nieuws voor diëtisten sprak daarover met oprichter en diëtist Ricky van Poppel.

Wat is MalnuCare?

‘MalnuCare is in 2012 opgericht. Het is een organisatie van eerstelijnsdiëtisten, die gespecialiseerd zijn in ondervoeding en sondevoeding thuis. We hebben 8 diëtisten en zijn actief in Noord-Holland en Zuid-Holland. Ook zijn we bezig met uitbreiding naar de provincies Utrecht en Flevoland. Onze ambitie is om een landelijke dekking te krijgen.’

Waarom hebben jullie een digitaal overdrachtssysteem ontwikkeld?

‘Het merendeel van onze patiënten wordt doorverwezen door diëtisten uit het ziekenhuis en die mogen geen privacygevoelige gegevens via e-mail versturen. Het ene ziekenhuis is daar strenger in dan het andere, maar meestal ging de overdracht per post. Of er werd eerst gebeld om de naam en geboortedatum van de patiënt door te geven, waarna de rest van de informatie via de mail kwam. Ook werd de informatie wel eens gestuurd via een beveiligde e-mail, maar het bijbehorende wachtwoord was algemeen bekend onder de diëtisten. Kortom: er zaten technische haken en ogen aan de overdracht.’

Hoe gaat de overdracht bij jullie nieuwe systeem?

‘Zorgverleners kunnen zich aanmelden op onze website, zoals diëtisten in het ziekenhuis, maar ook gespecialiseerde verpleegkundige, huisartsen en praktijkondersteuners. Na aanmelding krijgt de zorgverlener een internetlink gemaild, waarmee patiënten via een beveiligde internetverbinding kunnen worden overdragen. De gegevens van de patiënt worden digitaal ingevoerd en bestanden kunnen eenvoudig worden geüpload. Als wij de overdracht hebben ontvangen, krijgt de zorgverlener daar bericht van en dat geldt ook als we de patiënt in zorg hebben genomen. De privacy van de patiënt is gewaarborgd en dat is de kracht van dit systeem.’

Wat zijn de eerste ervaringen?

‘We werken vanaf februari met het systeem en sindsdien is de overdracht van ruim 240 patiënten geregeld. Zorgverleners reageren heel positief op de beveiligde lijn. Ze waarderen het ook dat ze meteen een bevestiging van de overdracht krijgen. En wij vinden het prettig dat de patiënt sneller de behandeling kan krijgen, die nodig is.’

Worden alle patiënten die het nodig hebben, ook overgedragen naar de 1e lijn?

‘Wij denken van niet. Soms zijn patiënten sneller ontslagen dan verwacht en denkt de 2e-ljjns diëtist dat de patiënt het thuis wel redt. Maar thuis lopen patiënten juist tegen vragen aan en kunnen ze wel wat steun gebruiken.’

Heb je nog tips voor andere diëtisten?

‘Als collega’s in de 1lijn sondevoeding willen opstarten, kunnen ze MalnuCare inschakelen. Dit scheelt hen tijd om alles uit te zoeken. Sondevoeding in 3 uur begeleiden is vaak heel moeilijk.’

Is de vergoeding vanuit de basisverzekering niet voldoende?

‘Nee, die 3 uur per jaar is echt te weinig. Natuurlijk zijn er patiënten waarbij het voldoende is als je 1 of 2 keer langs gaat. Maar er zijn ook mensen die langere zorg nodig hebben. Zo is er vaak zo'n 5 à 6 uur nodig voor patiënten die met sondevoeding naar huis gaan. Veel mensen hebben wel een aanvullende verzekering, maar vaak zit daar geen diëtetiek in. Steeds meer mensen zijn bereid de behandeling zelf te betalen, maar juist de mensen die het het hardst nodig hebben, ontbreekt het vaak aan geld.’ 


Reina van Bruggen, redacteur Nieuws voor diëtisten, 15 augustus 2015:
@Annelies: Neem even rechtstreeks contact op met Malnucare. Succes!
Annelies van Riemsdijk, dietist, zelfstandig+en+in+loondienst, 15 augustus 2015:
Hoe kan ik mij aanmelden als dietist? Ik werk zelfstandig in regio Gelderland en in de 2e lijn in regio Utrecht. Lijkt me goed om daar ook op te starten!

Voeg reactie toe (alleen diëtisten en gezondheidsprofessionals)

*

* - verplicht veld

*
*
*
*
 
 
 
 
 
 

NieuwsvoorDietisen.nl maakt gebruik van cookies. Meer informatie Sluiten