Drs. Annet Noorlander is voedingskundige, bioloog en oprichter van Gender Consult. Ruim 10 jaar adviseert Noorlander paren met een kinderwens hoe ze de kans op een meisje of jongen kunnen verhogen door een dieet in combinatie met timing van geslachtsgemeenschap. Onlangs is de methode wetenschappelijk onderzocht in samenwerking met Universiteit Maastricht. De resultaten zijn gepubliceerd in Reproductive BioMedicine Online.
Wat is de conclusie van het onderzoek?
‘De combinatie van een dieet en timing van geslachtsgemeenschap heeft gewerkt bij 26 van de 32 vrouwen die graag een meisje wilden; een statistisch significant succespercentage tussen 68 en 95%. Dit is in lijn met het succespercentage van circa 85% dat ik de afgelopen jaren zie bij mijn cliënten die beide methoden correct toepassen. Ik heb in totaal ruim 300 paren begeleid. Overigens loopt het onderzoek nog steeds door. Inmiddels hebben 30 van de 37 vrouwen die de methode correct hebben gevolgd, een dochter gekregen.’
Kun je iets meer vertellen over het dieet?
‘Het is een zoutarm en calciumrijk dieet. Het voldoet aan de Richtlijnen Goede Voeding en bestaat uit gewone voedingsmiddelen als brood, fruit, groente, vlees en zuivel, aangevuld met supplementen met onder meer calcium. Hoewel het geen extreem dieet is, vinden sommigen vrouwen het toch lastig vol te houden. Dat komt omdat heel veel producten zout bevatten. Bovendien willen veel vrouwen hun omgeving meestal niet vertellen dat ze een dieet volgen omdat ze bang zijn voor negatieve reacties op hun geslachtsvoorkeur.’
Waar is het dieet op gebaseerd?
‘Op wetenschappelijk onderzoek. Omdat ik zelf 2 zoons had en graag nog een meisje wilde, ben ik me gaan verdiepen in methodes om de kansen te vergroten. Uit onderzoek bij waterdieren is al heel lang bekend dat de mineralensamenstelling van het water van invloed is op het geslacht en ook bij zoogdieren blijkt de mineralensamenstelling van het voer mee te spelen. Vooral de mineralen natrium, calcium, magnesium en kalium blijken van invloed. In de jaren 80 van de vorige eeuw zijn er circa 6 verschillende onderzoeken uitgevoerd met een dieet met een bepaalde mineralensamenstelling bij ruim 500 vrouwen. Het succespercentage lag tussen 75 en 80%. Toen het dieet bij mezelf had geleid tot de geboorte van mijn dochter, heb ik Gender Consult opgericht.
Wat heeft meer invloed: het dieet of de timing van geslachtsgemeenschap?
‘Globaal genomen zorgt het dieet voor 75% kans op een meisje en de timing is verantwoordelijk voor de resterende 10%. Dat blijkt als we kijken naar de 109 vrouwen die dieet of timing hebben gedaan. Of vrouwen het dieet voldoende hadden gevolgd, hebben we gecheckt met onderzoek van het mineralengehalte in het bloed. Vooral het natriumgehalte in het bloed is een goede vertaling van hoe goed het dieet gevolgd is. Met ovulatietesten is gecontroleerd of de geslachtsgemeenschap een aantal dagen voor de ovulatie heeft plaatsgevonden, want dat vergroot de kans op een meisje.’
Heb je een verklaring waarom het dieet werkt?
‘Eén hypothese is dat het dieet de mineralensamenstelling van het inwendig milieu verandert, bijvoorbeeld van het baarmoederslijm. En dat kan van invloed zijn op de overleving van zaadcellen. Zelf voel ik meer voor een andere hypothese: dat de eicel selectief een “vrouwelijke” zaadcel toelaat of zelfs aantrekt door de veranderde mineralensamenstelling. Een eerste aanwijzing hiervoor komt van een cliënt uit mijn praktijk, die IVF heeft gedaan terwijl ze het dieet volgde. Van de 13 embryo’s die daaruit zijn ontstaan, bleken er 10 van het vrouwelijke geslacht.’
Hoe zit het met een jongensdieet?
‘Dat is qua mineralen precies andersom: relatief rijk aan natrium en arm aan calcium. Succespercentages zijn nog niet bepaald omdat het om nog kleinere aantallen gaat. In mijn praktijk wil 80% van de paren namelijk een dochter.’
De info van NIGZ waarnaar wordt verwezen is nog van 2011.Kom...
TonIk lees nu dit initiatief via de web. Prachtig.
RyaSamenwerken is en bijft dé weg. Ik verwijs regelmatig mensen...
remkoWat een goed stuk Natasja en Jelleke. Fijn dat hier nog eens...
Jacqueline